9? SURAT AT-TAWBA

9 SURAT AT-TAWBA (1)

Medinită [113]; 129 versete)

1. S-a lepădat Allah şi Trimisul Său de aceia dintre politeişti cu care voi aţi încheiat legământ (2)!

2.? Peregrinaţi prin ţară [vreme de] patru luni (3), dar să ştiţi că voi nu-L veţi face pe Allah neputincios (4) şi că Allah îi va acoperi de ruşine pe necredincioşi (5)?!

3. Şi este o vestire de la Allah şi de la Trimisul Său către oameni în ziua Pelerinajului cel mare (6) că Allah este dezlegat de politeişti, împreună cu Trimisul Său. Dacă vă veţi căi, va fi mai bine pentru voi (7), însă dacă voi vă întoarceţi (8), să ştiţi că nu-L veţi putea face pe Allah neputincios! Şi vesteşte-le acelora care nu cred osândă dureroasă, 1) În traducere? Sura Căinţei? Dar această sură este cunoscută sub două nume:? Dezlegarea? După cuvântul cu acest sens (bara? A) care apare în primul verset şi? Căinţa? După câteva versete în care se repetă această idee. Este singura sură care nu începe cu basmala (formula B-ismi Allahi r-Rahmani r-Rahim:? În numele lui Allah Cel Milostiv, Îndurător?), socotită din acest motiv de către cei mai mulţi exegeţi a fi o continuare a surei 8.

2) Allah şi Trimisul Său se socotesc dezlegaţi de toate înţelegerile încheiate, permanente sau cu o durată mai mare de patru luni sau care au fost convenite cu idolatrii care şi-au încălcat obligaţiile asumate. Versetele acestea proclamă că înţelegerile respective nu mai sunt recunoscute; nu mai sunt valabile decât acele anga-jamente pe care cei care le-au făcut nu le-au încălcat şi care au un termen stabilit, ele rămânând valabile până la expirarea termenului respectiv.

3) Umblaţi în siguranţă vreme de patru luni, fără să vă temeţi că veţi fi ucişi sau se va porni lupta împotriva voastră!

4) Acest răgaz nu vi se acordă pentru că Allah ar fi neputincios în faţa voastră, ci datorită înţelepciunii Lui şi blândeţii pe care v-o arată, căci El are capacitatea de a vă umili prin uciderea voastră în această lume şi prin pedepsirea voastră în Lumea de Apoi.

5) Aceasta este proclamarea denunţării oricărei înţelegeri cu idolatrii.

6) Ali ibn abi Talib a fost însărcinat să anunţe această veste la Mina, în ziua următoare şederii pe Arafat, în anul 9 h.

7) Decât rămânerea în politeism.

8) Vă îndepărtaţi de credinţă.

9? SURAT AT-TAWBA

4. Afară de acei politeişti cu care aţi încheiat legământ şi care nu v-au lipsit pe voi de nimic (9) şi nu au sprijinit pe nimeni (10) [în lupta] împotriva voastră! Ţineţi legământul încheiat cu ei până la termenul asupra căruia v-aţi învoit cu ei! Allah îi iubeşte pe cei care au frică.

5. Iar când se vor încheia lunile cele sfinte (11), atunci omorâţi-i pe idolatri oriunde îi aflaţi! Prindeţi-i (12), împresuraţi-i şi întindeţi-le lor orice cursă (13)! Însă dacă ei se căiesc (14), împlinesc Rugăciunea [As-Salat] şi achită Dania [Az-Zakat], atunci daţi-le lor drumul, căci Allah este Iertător, Îndurător [Ghafur, Rahim]!

6. Şi dacă vreunul dintre idolatri te roagă să-i dai adăpost (15), dă-i lui adăpost, pentru ca el să audă vorbele lui Allah (16), apoi ajută-l să ajungă la locul său de adăpost (17)! Aceasta pentru că ei sunt un neam care nu ştiu (18).

7. Cum să aibă idolatrii un legământ cu Allah şi cu Trimisul Său (19), afară de aceia cu care voi aţi făcut legământ la Moscheea cea Sfântă (20)? Câtă vreme ei sunt drepţi cu voi, fiţi drepţi cu ei, căci Allah îi iubeşte pe cei care sunt cu frică!

8. Cum?! Când ei vă biruiesc pe voi, nu păzesc nici rudenie, nici legământ cu voi! Vă aduc mulţumiri gurile lor, însă inimile lor refuză (21), iar cei mai mulţi dintre ei sunt nişte ieşiţi din drum!

9) În ceea ce priveşte condiţiile acordului încheiat, nu au ucis pe nimeni dintre voi şi nu v-au adus nici un prejudiciu.

10) Pe nici unul dintre duşmanii voştri.

11) Cele patru luni în care era îngăduită deplasarea prin Peninsula Arabă, după anunţarea dezlegării (vezi şi versetul 2).

12) Luaţi-i prizonieri!

13) Pândiţi-i în orice loc!

14) Pentru necredinţa lor.

15) Îţi va cere protecţie după expirarea lunilor înţelegerii.

16) Coranul.

17) Chiar dacă nu acceptă Islamul, el este ajutat să ajungă la locul în care el se află în siguranţă.

18) Şi trebuie să li se acorde protecţia, astfel încât să poată auzi şi înţelege Adevărul.

19) Când ei nu cred în Allah şi Trimisul Său?

20) Locuitorii Mekkăi – adică membrii tribului Qurayş şi ai altor triburi aliate cu care Muhammed a încheiat înţelegerea de la Al-Hudaybiyya (627) pe o perioadă de zece ani.

21) Declară altceva decât ceea ce ascund inimile lor.

9? SURAT AT-TAWBA

9. Ei au schimbat versetele lui Allah pe un preţ de nimic (22) şi i-au împiedicat [şi pe alţii] de la calea Lui. Şi cât de rău este ceea ce fac ei!

10. Ei nu păzesc faţă de un credincios nici rudenie, nici legământ, iar aceştia sunt cei care întrec măsura în nelegiuirea lor!

11. Însă dacă ei se căiesc şi împlinesc Rugăciunea [As-Salat] şi achită Dania [Az-Zakat], atunci ei sunt fraţii voştri întru religie (23). Iar Noi facem limpezi semnele pentru un neam care ştie.

12. Dar dacă ei încalcă jurămintele lor (24), după ce au făcut legământ şi hulesc religia voastră, atunci luptaţi-vă împotriva căpeteniilor necredinţei, căci ei nu ţin jurămintele! Poate că ei vor înceta! (25) 13. Nu vreţi voi să luptaţi împotriva unor oameni care şi-au călcat jurămintele şi au vrut să-l alunge pe Trimis şi v-au atacat mai întâi pe voi (26)?! Oare vă temeţi de ei? Însă mai drept este să vă temeţi de Allah, dacă sunteţi dreptcredincioşi!

14. Luptaţi-vă împotriva lor, căci Allah îi va pedepsi prin mâinile voastre şi-i va acoperi de ruşine şi vă va ajuta să-i biruiţi şi va tămădui piepturile unor oameni dreptcredincioşi!

15. Şi va alunga mânia din inimile lor! Şi Allah va primi căinţa aceluia de la care El voieşte, căci Allah este Atoateştiutor [şi] Înţelept [? Alim, Hakim]!

16. Sau credeţi voi că veţi fi lăsaţi (27) aşa, fără ca Allah să-i ştie pe aceia dintre voi care au luptat şi nu au luat ca aliat (28) pe nimeni altcineva decât pe Allah, Trimisul Său şi pe dreptcredincioşi (29)? Allah este Bineştiutor [Khabir] a ceea ce faceţi voi.

22) Din plăcerile acestei lumi.

23) Având aceleaşi drepturi şi aceleaşi îndatoriri ca şi voi.

24) Adică promisiunile lor.

25) Vor renunţa la necredinţă şi la atacarea religiei.

26) Ei au început să vă aducă prejudicii la Mekka şi să-i persecute pe cei care s-au convertit la Islam.

27) În situaţia în care sunteţi şi nu vi se va porunci să luptaţi.

28) De încredere.

29) Sensul versetului este acela că trebuie să fiţi încercaţi pentru a se vedea cei devotaţi dintre voi şi aceştia sunt cei care au luptat pe calea lui Allah.

9? SURAT AT-TAWBA

17. Nu se cuvine ca politeiştii să întreţină (30) moscheile lui Allah, în vreme ce ei înşişi sunt martorii necredinţei lor! Faptele acestora sunt zadarnice şi în Foc vor petrece ei veşnic (31)!

18. Ci întreţin moscheile lui Allah doar aceia care cred în Allah şi în Ziua de Apoi, împlinesc Rugăciunea [As-Salat], aduc Dania [Az-Zakat] şi nu se tem decât de Allah. Poate că aceia vor fi dintre cei bine călăuziţi!

19. Oare puneţi voi [sarcina] de a da pelerinilor să bea [apă] şi întreţinerea Moscheii celei Sfinte pe aceeaşi treaptă cu credinţa celui care crede în Allah şi în Ziua de Apoi şi luptă pe calea lui Allah? Ei nu sunt deopotrivă înaintea lui Allah şi Allah nu călăuzeşte neamul de nelegiuiţi!

20. Cei care au crezut (32) şi au purces în pribegie (33) şi au luptat pe calea lui Allah, cu averile şi cu vieţile lor, sunt pe o treaptă mai înaltă înaintea lui Allah şi aceia sunt câştigători (34).

21. Le vesteşte Domnul lor îndurarea Lui şi bunăvoinţă şi Grădini pentru ei, în care este plăcere necontenită,

22. În care ei vor rămâne în veci, căci Allah are răsplată nesfârşită!

23. O, voi cei care credeţi! Nu-i luaţi pe părinţii voştri şi pe fraţii voştri ca aliaţi, dacă ei iubesc necredinţa mai mult decât credinţa!

Aceia dintre voi care îi iau ca aliaţi, aceia sunt nelegiuiţii!

24. Spune:? Dacă părinţii voştri, fiii voştri, fraţii voştri, soţiile voastre, clanul vostru, bunurile pe care le-aţi dobândit, negoţul de a cărui lâncezire vă temeţi şi locuinţele de care sunteţi mulţumiţi vă sunt vouă mai scumpe decât Allah, decât Trimisul Său şi decât lupta pe calea Lui, atunci aşteptaţi-vă să vină Allah cu porunca Sa?! (35) Iar Allah nu călăuzeşte neamul de nelegiuiţi!

30) Verbul? Amara înseamnă? A construi? A întreţine o construcţie? A o vizita? A locui în ea?

31) În urma revelării acestui verset, Al-Ka? Aba a devenit un loc rezervat cultului islamic.

32) Cei care au crezut în unicitatea lui Allah.

33) Părăsindu-şi căminele.

34) Câştigători ai Paradisului.

35) Împlinirea ameninţării Sale.

9? SURAT AT-TAWBA

25. Allah v-a ajutat să biruiţi în numeroase locuri. Şi în ziua de la Hunayn (36), când aţi fost mândri de numărul vostru mare, însă el nu v-a fost de folos întru nimic. Şi îngust vi s-a părut vouă pământul, măcar că el era întins. Apoi aţi întors spatele, fugind.

26. Apoi, Allah a pogorât liniştea Sa asupra Trimisului Său şi asupra dreptcredincioşilor şi a trimis oşteni pe care nu i-aţi văzut şi i-a chinuit pe cei care nu credeau. Aceasta este răsplata necredincioşilor!

27. Apoi Allah primeşte căinţa de la cel care El voieşte, căci Allah este Iertător, Îndurător [Ghafur, Rahim].

28. O, voi cei care credeţi! Politeiştii sunt o murdărie! Deci să nu se mai apropie de Moscheea cea Sfântă după acest an al lor (37). Iar de vă temeţi voi de sărăcie, atunci Allah vă va îmbogăţi – dacă va voi prin harul Său, căci Allah este Atoateştiutor [şi] Înţelept [? Alim, Hakim].

29. Luptaţi împotriva acelora care nu cred în Allah şi nici în Ziua de Apoi şi nu opresc ceea ce Allah şi Trimisul Său au oprit şi nu împăr-tăşesc religia Adevărului, dintre aceia cărora li s-a dat Cartea (38), până ce ei nu vor plăti tributul (39) cu mâna lor, fiind ei supuşi [legilor]!

36) Bătălia de la Hunayn a avut loc în anul 630 (8 h.) între Profet şi adepţii săi, pe de o parte şi tribul Thaqif de la At-Ta? If, sprijinit de tribul Hawazin, pe de altă parte. Victoria a fost a musulmanilor, cu mult mai numeroşi (12.000 de oşteni), care au luat prăzi bogate, după ce în prima fază a ciocnirii s-a creat o stare de derută, ca rezultat al retragerii unei părţi dintre oştenii beduini.

37) În anul 8 h., Mekka a fost unită la statul islamic, dar abia un an mai târziu (9 h.), Profetul a proclamat că de atunci înainte politeiştii nu se vor mai putea servi de sanctuarul Al-Ka? Aba pentru cultul lor idolatru. Excluderea acestor pelerini afecta economia oraşului sfânt, dar Allah i-a liniştit pe musulmanii de la Mekka pentru a nu se teme de sărăcie.

38) Iudeii şi creştinii sau alţii aflaţi în situaţia lor care luptă împotriva Islamului.

39) Este vorba de capitaţie pe care nemusulmanii erau obligaţi să o achite în schimbul protecţiei de care beneficiau din partea statului musulman. Erau scutiţi de plata acestei taxe femeile, sclavii, minorii, bătrânii şi săracii. Cei care achitau capitaţia erau scutiţi de participarea la războaie şi de achitarea Daniei.

9? SURAT AT-TAWBA

30. Iudeii zic:? Uzayr (40) este fiul lui Dumnezeu?! Iar creştinii zic: Mesia este fiul lui Dumnezeu?! Acestea sunt cuvintele lor, [rostite] cu gurile lor. Ei spun vorbe asemănătoare cu ale acelora care nu au crezut de dinaintea lor – Allah să-i nimicească (41)! Cum [se înşeală ei], îndepărtându-se [de Adevăr]!

31. Ei îi iau pe rabinii lor şi pe călugării lor, precum şi pe Mesia, fiul Mariei, ca Domni în locul lui Allah, în vreme ce li s-a poruncit (42) să nu adore decât un singur Dumnezeu, în afara căruia nu este [alt]

Dumnezeu. Mărire Lui! El este deasupra celor pe care-i asociază Lui!

32. Voiesc ei să stingă cu gurile lor lumina lui Allah (43), însă Allah nu voieşte alta decât să desăvârşească lumina Sa, chiar dacă necredincioşii urăsc [aceasta].

33. El este Cel care l-a Trimis pe Trimisul Său cu buna călăuzire (44) şi cu religia Adevărului (45), pentru ca ea să fie biruitoare asupra oricărei alte religii, chiar dacă politeiştii urăsc [aceasta].

34. O, voi cei care credeţi! Mulţi dintre rabini şi călugări mănâncă averile oamenilor pe nedrept şi [îi] împiedică de la calea lui Allah! Iar acelora, care strâng (46) aur şi argint şi nu le cheltuiesc pe calea lui Allah, vesteşte-le osândă dureroasă, 35. Într-o Zi în care vor fi ele (47) încinse în focul Gheenei şi cu ele se vor arde frunţile, laturile şi spinările lor. Aceasta este ceea ce aţi strâns pentru sufletele voastre! Gustaţi din ceea ce aţi strâns!

40) Numele arabizat al lui Ezra, aşa cum apare în Coran.

41) Să-i blesteme sau să-i ucidă.

42) În Cartea lor.

43) Islamul, care demonstrează unicitatea lui Allah.

44) Cu Coranul.

45) Islamul.

46)? Strâng?: Adună şi tezaurizează bani fără să achite Dania.

47) Aurul şi argintul.

9? SURAT AT-TAWBA

36. Numărul lunilor la Allah este de douăsprezece luni (48), în Cartea lui Allah, din ziua când El a făcut cerurile şi pământul. Patru dintre ele sunt sfinte (49). Aceasta este religia cea dreaptă. Şi nu săvârşiţi în timpul lor nedreptate împotriva sufletelor voastre (50)! Şi luptaţi uniţi împotriva politeiştilor, întocmai cum luptă ei împotriva voastră! Şi să ştiţi că Allah este cu cei care au frică [de El]!

37. Schimbarea [lunilor] nu este altceva decât o sporire a necredinţei.

Prin aceasta cei care nu cred sunt duşi în rătăcire. Un an ei o îngăduiesc şi un an o socotesc sfântă, pentru ca să potrivească numărul lunilor] pe care Allah le-a socotit sfinte. Astfel îngăduiesc ei ceea ce a oprit Allah. Faptele lor rele le sunt înfrumuseţate (51). Şi Allah nu călăuzeşte neamul de necredincioşi.

38. O, voi cei care credeţi! Ce-i cu voi? Când vi s-a zis:? Purcedeţi pe calea lui Allah?! Voi v-aţi lăsat grei pe pământ (52). Oare v-a plăcut vouă viaţa lumească mai mult decât Viaţa de Apoi? Plăcerea acestei vieţi nu va fi decât puţină în Lumea de Apoi!

39. Dacă voi nu purcedeţi, vă va pedepsi El cu chin dureros şi vă va schimba cu un alt neam (53). Şi voi nu-I veţi putea dăuna întru nimic şi Allah este cu putere peste toate.

48) După calendarul musulman lunar.

49) Dhu al-Qa? Da, Dhu al-Hijja, Muharram şi Rajab.

50) Nu săvârşiţi păcate în nici una dintre luni, dar mai ales în cele patru luni sfinte (Ibn Kathir).

51) Pentru ca ceea ce este rău să fie socotit bun.

52) Aceasta s-a întâmplat înaintea incursiunii de la Tabuk (9 h.), după întoarcerea de la At-Ta? If şi Hunayn, când Profetul a inaugurat campaniile împotriva Imperiului Bizantin. Distanţa mare şi teama de o confruntare cu o mare putere militară, căldura puternică, sezonul recoltării curmalelor şi alte condiţii grele n-au fost de natură să-i încurajeze pe musulmani să ia parte la expediţia de la Tabuk şi atunci a fost revelat acest verset pentru a-i îndemna la luptă.

53) Care să-l sprijine pe Profet şi religia sa.

9? SURAT AT-TAWBA

40. Dacă voi nu-i veniţi în ajutor (54), [să ştiţi că] l-a ajutat Allah [mai înainte], când cei care nu credeau l-au alungat, ca unul dintre cei doi (55). Când ei doi se aflau în peşteră şi când el i-a zis însoţitorului său:? Nu fi mâhnit, căci Allah este cu noi?! Şi a pogorât Allah liniştea Sa asupra lui şi i-a venit în ajutor cu oşteni pe care voi nu i-aţi văzut şi a făcut cuvântul celor care nu credeau [să coboare] jos, în timp ce cuvântul lui Allah [s-a înălţat] cel mai sus. Iar Allah este Puternic [şi]

Înţelept [? Aziz, Hakim].

41. Purcedeţi uşori ori grei (56) şi luptaţi cu averile şi sufletele voastre pe calea lui Allah! Aceasta este mai bine pentru voi, dacă pricepeţi!

42. Dacă ar fi fost un câştig uşor (57) sau de o călătorie mai scurtă, atunci te-ar fi urmat, însă distanţa li s-a părut lor prea grea şi lungă. Şi vor jura ei pe Allah:? De-am fi putut noi, am fi purces laolaltă cu voi?! Se pierd pe ei înşişi, căci Allah ştie că ei sunt mincinoşi.

43. Allah te-a iertat! De ce le-ai dat tu voie (58), înainte de a-i descoperi pe cei aflaţi întru adevăr şi de a-i cunoaşte pe cei mincinoşi?

44. Nu-ţi vor cere îngăduinţă aceia care cred în Allah şi în Ziua de Apoi, când [este vorba] să lupte cu averile şi cu sufletele lor, iar Allah este Bineştiutor [? Alim] al celor care sunt cu frică.

45. Ci îţi cer îngăduinţă (59) aceia care nu cred în Allah şi în Ziua de Apoi, ale căror inimi s-au umplut de îndoială, căci ei şovăie din pricina îndoielii lor.

46. Dacă ei ar fi vrut să purceadă [la luptă], ar fi făcut ei pregătiri pentru aceasta (60). Însă nu I-a plăcut lui Allah purcederea lor şi El i-a oprit (61). Şi li s-a zis [lor]:? Şedeţi [acasă] cu cei care şed?! (62) 54) Pornind împreună cu el în incursiunea spre Tabuk.

55) Abu Bakr şi Muhammed care s-au refugiat în grota de pe muntele Thawr, înainte de plecarea la Medina, petrecând în ea trei nopţi.

56) Indiferent de starea în care vă aflaţi; fie că vă este uşor sau greu, fie că vă simţiţi puternici sau slabi, călare sau pe jos, tineri sau bătrâni, săraci sau bogaţi.

57) De o pradă uşoară.

58) Să rămână acasă şi să nu pornească la luptă.

59) Să nu ia parte la luptă.

60) Adică ar fi pregătit bani, arme, provizii etc.

61) Slăbindu-le voinţa.

62) Dintre femei, copii, bătrâni, bolnavi etc.

9? SURAT AT-TAWBA

47. Şi de-ar fi purces ei laolaltă cu voi, n-ar fi făcut decât să sporească tulburarea voastră (63) şi s-ar fi grăbit, căutând să semene vrajbă şi neînţelegere în rândurile voastre. Şi printre voi ar fi fost unii care să le dea ascultare. Dar Allah este Bineştiutor [? Alim] al nelegiuiţilor.

48. Şi mai înainte au căutat ei să semene dihonie (64) şi să-ţi încurce ţie treburile (65), până ce a venit Adevărul (66) şi a învins religia lui Allah, măcar că lor nu le place.

49. Printre ei sunt unii care zic:? Îngăduieşte-mi mie (67) şi nu mă duce pe mine în ispită?! Şi oare nu în ispită au căzut ei? Şi Gheena îi va cuprinde pe cei necredincioşi! (68)

50. Dacă ai parte de ceva bun, aceasta îi întristează, iar dacă te lo-veşte o nenorocire, atunci zic ei:? Noi am fost prevăzători dinainte?! (69) şi se îndepărtează bucuroşi.

51. Spune:? Nu ne va atinge pe noi nimic în afară de ceea ce ne-a prescris Allah! El este Ocrotitorul nostru! Şi în Allah trebuie să se încreadă dreptcredincioşii?!

52. Spune:? Ce aşteptaţi voi, pentru noi, alta decât unul din cele două lucruri minunate (70)? Iar noi aşteptăm ca Allah să vă lovească cu osândă dureroasă (71), fie de la El, fie prin mâinile noastre. Aşadar aşteptaţi! Dar şi noi suntem în aşteptare împreună cu voi?! 53. Spune:? Dacă dăruiţi de bunăvoie sau de nevoie, (72) oricum nu se va primi niciodată de la voi, căci voi aţi fost [şi sunteţi] un neam de nelegiuiţi?!

54. Şi nu împiedică să fie primite darurile lor decât faptul că ei nu au crezut în Allah şi în Trimisul Său şi că ei nu vin la Rugăciune [As-Salat] decât numai cu lene şi nu dăruiesc decât obligaţi.

63) Provocând stricăciune şi rău.

64) Au încercat să spargă unitatea comunităţii.

65) Punând la cale conspiraţii împotriva ta şi întinzându-ţi capcane.

66) Sprijinirea şi victoria ta.

67) Să rămână pe loc.

68) În Ziua Învierii.

69) Rămânând pe loc.

70) Victoria sau martirajul.

71) Luându-vă captivi sau omorându-vă.

72) Adresează-te ipocriţilor, spunându-le că nu se va primi ceea ce cheltuiesc ei.

9? SURAT AT-TAWBA

55. Să nu te uluiască averile lor, nici copiii lor! Allah voieşte numai să-i pedepsească prin ele în această viaţă şi-şi dau ei sufletul, fiind necredincioşi.

56. Ei [ipocriţii] jură pe Allah că ei sunt cu adevărat dintre voi, însă ei nu sunt dintre voi, ci ei sunt un neam căruia îi este frică.

57. Dacă ar găsi ei un adăpost sau peşteri, ori o hrubă în care să se ascundă, s-ar îndrepta spre acestea, luând-o la fugă.

58. Unii dintre ei te ponegresc pentru milostenii (73). De li se dăruiesc lor din acestea, ei sunt mulţumiţi, dar de nu li se dăruiesc lor din ele, iată-i cum se înfurie!

59. Măcar de-ar fi ei (74) mulţumiţi de ceea ce le-a dăruit Allah şi Trimisul Său şi ar zice:? Ne este de ajuns Allah! Ne va dărui nouă Allah din harul Său şi la fel şi Trimisul Lui şi spre Allah ne îndreptăm noi rugile?! (75) 60. Milosteniile [din Danie] sunt numai pentru săraci, pentru sărmani, pentru cei care ostenesc pentru ele, pentru cei ale căror inimi se adună [întru credinţă](76), pentru slobozirea robilor, pentru cei îndatoraţi greu, pentru calea lui Allah şi pentru călătorul aflat pe drum (77). [Aceasta este] poruncă de la Allah, iar Allah este Atoateştiutor [şi] Înţelept [? Alim, Hakim].

61. Şi printre ei sunt unii care-l necăjesc pe Profet şi spun:? El este numai ureche?! Spune:? O ureche pentru binele vostru! El crede în Allah şi îi crede pe dreptcredincioşi! El este îndurare pentru aceia dintre voi care cred?! Iar aceia care-l necăjesc pe Trimisul lui Allah vor avea parte de chin dureros (78)!

73) Prin milostenii se are în vedere, în primul rând, Dania (Zakat), dar ele pot include şi prăzile de război pe care Profetul le împărţea dreptcredincioşilor.

74) Cei care te defăimează pentru modul în care împarţi milosteniile.

75) Pentru prăzi, hrană etc.

76) Noii convertiţi la Islam a căror credinţă nu este încă suficient de puternică.

77) Cu condiţia ca scopul călătoriei să nu fie săvârşirea unui păcat.

78) Un grup de ipocriţi îl necăjeau pe Profetul lui Allah, spunând pe seama lui lucruri necuvenite. Şi unii dintre ei au zis: Nu mai faceţi asta, căci ne este teamă să nu ajungă la el ceea ce ziceţi şi să nu se năpustească asupra noastră. Atunci a zis Al-Jallas ben Suwayd: Spunem ce vrem noi şi pe urmă ne ducem la el şi el crede ceea ce-i spunem, căci Muhammed este numai o ureche care ascultă [ceea ce i se spune]. Atunci a revelat Allah acest verset.

9? SURAT AT-TAWBA

62. Ei (79) se jură (80) pe Allah, pentru ca să vă facă mulţumiţi. Însă Allah şi Trimisul Său sunt mai vrednici să-i mulţumească, dacă ei sunt credincioşi.

63. Oare nu ştiu ei că cel care se împotriveşte lui Allah şi Trimisului Său va avea parte de focul Gheenei, în care veşnic va avea sălaş?! Şi aceasta este mare ruşine!

64. Cei făţarnici se tem (81) că va fi pogorâtă despre ei o Sură care să vestească ceea ce se află în inimile lor. Spune:? Bateţi-vă voi joc! Allah va scoate [la iveală] cele de care voi vă temeţi?!

65. Iar dacă-i întrebi, atunci zic ei:? Noi vorbeam întraolaltă şi glu-meam?! Spune:? Voi luaţi în derâdere pe Allah şi semnele Sale şi pe Trimisul Lui?!

66. Nu vă dezvinovăţiţi (82). Voi v-aţi făcut necredincioşi după ce aţi fost credincioşi. Iar dacă Noi iertăm o parte dintre voi (83), osândim o [altă parte], pentru că ei sunt nelegiuiţi!

67. Bărbaţii făţarnici şi muierile făţarnice sunt ei unul la fel ca altul. Ei poruncesc ceea ce este oprit (84) şi opresc de la ceea ce este potrivit (85) şi-şi strâng ei mâinile (86). L-au uitat pe Allah şi i-a uitat şi El pe ei.

Făţarnicii sunt ei cei ieşiţi din drum.

68. Allah a făgăduit bărbaţilor făţarnici şi muierilor făţarnice, precum şi necredincioşilor, focul Gheenei şi veşnic vor sălăşlui în el! Aceasta le este de ajuns! (87) I-a blestemat Allah şi vor avea ei parte de chin veşnic.

79) Ipocriţii.

80) Vouă, musulmanilor.

81) Mujahid a zis: Ipocriţii îl ocărau între ei pe Trimisul lui Allah – Allah să-l binecuvânteze şi să-l miluiască! – Zicând apoi: Poate că Allah nu va da în vileag taina noastră! Atunci Allah a revelat:? Cei făţarnici se tem că va fi pogorâtă despre ei o Sură care să vestească ceea ce se află în inimile lor? Etc. (versetul 64).

82) Cu scuze mincinoase.

83) Pentru că ei s-au căit.

84) Precum necredinţa şi păcatele.

85) Precum credinţa şi supunerea.

86) Metaforă pentru zgârcenie.

87) Ca pedeapsă.

9? SURAT AT-TAWBA

69. [Sunteţi] ca aceia de dinaintea voastră! Au fost ei chiar şi mai puternici decât voi şi au avut chiar şi mai multe averi şi mai mulţi copii. Şi s-au bucurat ei de partea lor [în această lume](88) şi v-aţi bucurat şi voi de partea voastră, aşa cum s-au bucurat cei de dinaintea voastră de partea lor. Şi vorbiţi voi fără de noimă, precum şi ei vorbeau fără de noimă. Dar în van sunt faptele acestora atât în această lume, cât şi în Lumea de Apoi. Şi aceştia sunt pierduţi.

70. Oare nu a ajuns la ei vestea despre aceia de dinaintea lor (89): despre neamul lui Noe, despre? Ad şi Thamud, despre neamul lui Avraam, despre locuitorii din Madyan şi despre cetăţile cele răsturnate (90)? Trimişii lor le-au adus semne limpezi (91). Allah nu a voit să le facă nedreptate, ci ei înşişi şi-au făcut nedreptate (92).

71. Dreptcredincioşii şi dreptcredincioasele îşi sunt aliaţi unii altora.

Ei poruncesc ceea ce este cuvenit, opresc de la ceea ce este neîn-găduit, plinesc Rugăciunea [As-Salat], aduc Dania [Az-Zakat] şi se supun lui Allah şi Trimisului Său. Cu aceştia Allah va fi îndurător, căci Allah este Puternic [şi] Înţelept [? Aziz, Hakim].

72. Allah le-a promis dreptcredincioşilor şi dreptcredincioaselor Grădini pe sub care curg pâraie, în care vor avea sălaş veşnic şi cămine bune în grădinile Edenului (93). Însă mulţumirea lui Allah este şi mai mare; aceasta este o izbândă nemărginită (94)!

73. O, Profetule! Luptă împotriva necredincioşilor şi făţarnicilor şi fii aspru cu ei! Gheena va fi sălaşul lor şi ce sfârşit trist [vor avea ei]!

88) De plăcerile vieţii.

89) Despre neamurile care au fost nimicite din cauza necredinţei lor, după ce Allah le acordase graţia Sa.

90) Cetăţile neamului lui Lot.

91) Ale mesajului lui Allah.

92) Prin faptul că nu au crezut.

93) Numele unui loc din Paradis.

94) Verset important pentru că el arată că plăcerile Paradisului sunt un lucru mic în comparaţie cu mulţumirea divină deplină.

9? SURAT AT-TAWBA

74. Ei jură pe Allah că nu au spus, însă ei au spus cuvântul necredinţei şi au respins credinţa, după Islamul lor. Ei au uneltit ceea ce nu au izbutit (95). Şi ei nu au alta a reproşa în afară de aceea că Allah – ca şi Profetul Său? I-a făcut bogaţi cu harul Lui (96). Iar de se vor căi (97), va fi mai bine pentru ei. Însă de vor întoarce ei spatele, plecând, Allah îi va osândi cu un chin dureros atât în această lume, cât şi în Lumea de Apoi şi nu vor avea ei pe pământ ocrotitor şi nici ajutor.

75. Şi [unii] dintre ei au făcut legământ cu Allah:? De ne va da nouă din harul Său, vom da noi milostenii şi vom fi noi dintre cei evlavioşi?! (98)

76. Dar când El le-a dat din harul Său, s-au dovedit zgârciţi cu El şi I-au întors spatele, lepădându-se (99).

77. Şi a lăsat El să urmeze făţărie în inimile lor (100) până în Ziua când se vor întâlni cu El (101), pentru că ei nu au ţinut ce I-au făgăduit lui Allah şi pentru că ei au minţit.

95) Câţiva ipocriţi au vrut să-l asasineze pe Profet în timpul întoarcerii din incursiunea de la Tabuk, dar nu au reuşit.

96) Este un reproş pentru nerecunoştinţă în locul recunoştinţei pe care ar trebui să o arate lui Allah şi Profetului Său pentru că i-au făcut bogaţi.

97) Pentru necredinţă şi ipocrizie.

98) Se relatează că un bărbat cu numele de Tha? Laba a venit la Trimisul lui Allah – Allah să-l binecuvânteze şi să-l miluiască! – Şi i-a zis: O, Trimis a lui Allah, roagă-L pe Allah să-mi dăruiască mie avere! Şi i-a răspuns lui: Vai ţie, o, Tha? Laba!

Să ştii că puţinul pentru care aduci mulţumire este mai bun decât ceea ce este mult şi devine de nesuportat! Dar el a insistat: Jur pe Cel care te-a trimis cu Adevărul că, dacă te vei ruga lui Allah să-mi dăruiască multă avere, eu voi dărui fiecăruia ceea ce i se cuvine. Şi a continuat el să insiste, până ce Profetul s-a rugat lui Allah pentru el şi a luat el prăzi care au crescut şi au tot crescut, asemenea viermilor, încât oraşul Medina a devenit neîncăpător şi s-a mutat într-una din văile din afara lui. Apoi a ajuns să facă Rugăciunile de amiază [zuhr] şi de după-amiază [? Asr] împreună, neglijându-le pe celelalte. Averile lui au continuat să crească şi să se înmulţească până ce a uitat şi de Rugăciunile făcute împreună şi de Rugăciunea de vineri. Când a întrebat Trimisul lui Allah – Allah să-l binecuvânteze şi să-l miluiască! – Ce s-a întâmplat cu el şi i-au spus lui cum a evoluat, a zis el: Vai ţie, Tha? Laba, de trei ori! Iar Allah a revelat acest verset.

99) De legământul făcut.

100) I-a lăsat, în consecinţă, să rămână ipocriţi.

101) Ziua Învierii.

9? SURAT AT-TAWBA

78. Oare ei nu ştiu că Allah cunoaşte taina lor (102), ca şi discuţia lor într-ascuns (103) şi că Allah este Bineştiutor al lucrurilor necunoscute?

79. Pe aceia care îi ponegresc pe dreptcredincioşii, care de bunăvoie fac milostenii, dar nu află [pentru a oferi] decât [rodul] trudei lor şi îi iau în derâdere pe ei (104), pe aceia îi va lua şi Allah în derâdere (105) şi ei vor avea parte de osândă dureroasă.

80. Roagă-te de iertare pentru ei (106) sau nu te ruga de iertare pentru ei! Chiar de te vei ruga de iertare pentru ei de şaptezeci de ori, Allah tot nu-i va ierta! Şi aceasta pentru că ei nu cred în Allah şi în Trimisul Său, iar Allah nu-i călăuzeşte pe cei nelegiuiţi.

81. S-au bucurat aceia care au rămas în casele lor (107), în urma Trimisului lui Allah şi nu au voit să lupte cu bunurile lor şi cu sufletele lor pe calea lui Allah şi au zis ei (108):? Nu purcedeţi la luptă pe dogoarea aceasta?! Spune:? Focul Gheenei (109) este mult mai dogoritor?! Dacă ei ar pricepe (110)!

82. Lasă-i să râdă puţin (111), căci vor plânge ei mult (112), drept răsplată pentru ceea ce au agonisit (113)!

83. Dacă Allah te va aduce înapoi (114) la o parte dintre ei (115) şi ei îţi vor cere îngăduinţa de a porni [la luptă], spune:? Voi nu veţi ieşi împreună cu mine niciodată şi nu veţi lupta alături de mine împotriva vreunui duşman! Voi aţi fost mai mulţumiţi să şedeţi [acasă] prima oară; şedeţi aşadar cu cei ce rămân?! (116) 102) Ipocrizia pe care o ascund în inimile lor.

103) Discuţiile ascunse în care ei defăimează religia.

104) Pe aceia care nu dau decât puţină milostenie, pe măsura puterilor lor.

105) Umilindu-i.

106) Pentru aceşti ipocriţi.

107) Ipocriţii care i-au cerut Trimisului îngăduinţa să nu ia parte la incursiunea de la Tabuk şi să rămână la Medina. Aceste versete se referă tot la bătălia de la Tabuk.

108) Fraţilor lor.

109) În care veţi intra pentru ceea ce faceţi.

110) Că aşa stau lucrurile.

111) Puţin timp, adică în această lume.

112) După moarte, în Lumea de Apoi.

113) Ca urmare a împotrivirii faţă de Allah, necredinţei şi păcatelor.

114) Din lupta de la Tabuk.

115) Dintre ipocriţii rămaşi la Medina.

116) Femeile, copiii, bolnavii şi infirmii.

9? SURAT AT-TAWBA

84. Şi nu te ruga nicicând pentru vreunul dintre ei care moare şi nu sta lângă mormântul lui (117)! Ei nu au crezut în Allah şi în Trimisul Său şi s-au săvârşit nelegiuiţi.

85. Şi să nu te uluiască averile şi copiii lor, căci Allah voieşte să îi pedepsească prin ele în această lume (118) şi ei vor muri nelegiuiţi (119)!

86. Şi când este revelată o sură (120) [în care se porunceşte]:? Credeţi în Allah şi luptaţi împreună cu Trimisul Său? Cei cu stare dintre ei (121) te roagă [să-i scuteşti de luptă] zicând:? Lasă-ne pe noi să rămânem împreună cu cei care şed [acasă]?!

87. Le-a plăcut lor să fie împreună cu cele rămase [acasă]. Inimile lor au fost pecetluite şi nu pricep (122).

88. Însă Trimisul şi cei care au crezut laolaltă cu el au luptat cu averile şi cu sufletele lor (123). Aceştia vor avea parte de lucrurile bune (124) şi aceştia sunt cei care izbândesc.

89. Allah a pregătit pentru ei Grădini pe sub care curg pâraie, în care ei vor sălăşlui veşnic. Iar aceasta este marea izbândă.

90. Şi au venit cei care cer întruna îngăduinţă dintre beduini (125), pentru ca să li se dea voie [să rămână acasă], iar [alţii] au rămas, minţind pe seama lui Allah şi a Trimisului Său. Însă pe aceia care nu au crezut dintre ei îi va lovi osândă dureroasă.

117) Pentru a te ruga pentru el.

118) Nu voieşte să-i binecuvânteze pentru a se bucura de acestea, ci voieşte să se răzbune pe ei, făcându-i să trudească pentru a le obţine şi a le păstra.

119) Unii comentatori socotesc că acest verset dovedeşte că aceia care se ataşează de copii şi de bunurile lor sau de orice alte lucruri, preferându-le supunerii faţă de Allah, obiectul ataşamentului lor va fi sursă de nefericire, nelinişte şi suferinţă în această lume.

120) Din Coran.

121) Cei care aveau posibilităţi fizice şi materiale să ia parte la lupta sfântă.

122) Ei nu ştiu ce fericire şi izbândă le aduce iubirea de Allah şi apropierea de El prin participarea la lupta sfântă şi de ce nefericire şi pieire vor avea parte ca urmare a neparticipării la ea.

123) Pe calea lui Allah.

124) Victoria şi capturile, în această lume, Paradisul şi generozitatea, în Lumea de Apoi.

125) Locuitorii deşerturilor din împrejurimile oraşului Medina.

9? SURAT AT-TAWBA

91. Şi nu este nici un păcat pentru cei slabi (126), nici pentru bolnavi şi nici pentru aceia care nu au din ce să cheltuiască [pe calea lui Allah](127), dacă ei sunt cu credinţă faţă de Allah şi de Trimisul Său.

Împotriva celor care fac bine (128) nu este [cale de învinuire], căci Allah este Iertător, Îndurător [Ghafur, Rahim].

92. Şi nici împotriva acelora care au venit la tine, cerând să-i porţi pe animale de călărie], iar tu le-ai zis:? Nu găsesc pe ce să vă port?! Şi care s-au întors cu ochii plini de lacrimi, de mâhnire că ei nu găsesc ce să dea.

93. Ci cale [de învinuire] este numai împotriva acelora care îţi cer îngăduinţă, cu toate că sunt înstăriţi. Lor le-a plăcut să fie împreună cu cele rămase. Şi a pecetluit Allah inimile lor, însă ei nu ştiu.

94. Se vor dezvinovăţi faţă de voi, când vă veţi întoarce la ei. Spune: Nu vă dezvinovăţiţi, căci noi nu vă dăm crezare! Allah ne-a prevenit despre veştile voastre (129)? Şi vor vedea Allah şi Trimisul Său fapta voastră. (130) Apoi veţi fi aduşi înapoi la Cel care le ştie pe cele nevăzute ca şi pe cele văzute şi El vă va vesti cele ce le-aţi făcut. (131) 95. Ei vă vor jura pe Allah, când voi vă veţi întoarce la ei, pentru ca voi să-i iertaţi pe ei. (132) Îndepărtaţi-vă de ei, căci ei sunt o spurcăciune (133), iar sălaşul lor va fi Gheena, ca răsplată pentru ceea ce ei au agonisit. (134)

126) Bătrânii, copiii, femeile şi infirmii.

127) Chiar dacă sunt sănătoşi şi puternici, cum sunt cei săraci.

128) Chiar şi cel care are motive adevărate pentru a nu lua parte la luptă este socotit că face bine, datorită sincerităţii sale.

129) Ne-a anunţat, prin revelaţie, secretele voastre, ipocrizia voastră şi stricăciunea voastră.

130) Fie că este vorba de renunţarea la necredinţă, fie că este vorba de persistenţă în ea.

131) În această lume.

132) Fără a-i blama.

133) Ei sunt spurcaţi şi murdari şi dojana nu le este de nici un folos şi nu există cale pentru curăţirea lor.

134) Drept răsplată pentru păcatele pe care le-au agonisit.

9? SURAT AT-TAWBA

96. Vă vor jura vouă ca să fiţi mulţumiţi de ei. Dar dacă voi veţi fi mulţumiţi, totuşi Allah nu va fi mulţumit de cei nelegiuiţi!

97. Beduinii sunt mult mai împietriţi în necredinţa şi în făţărnicia lor (135) şi mai îndrituiţi (136) să nu cunoască preceptele pe care Allah le-a revelat Trimisului Său. Iar Allah este Atoateştiutor [şi] Înţelept [? Alim, Hakim].

98. Printre beduini sunt unii care iau ceea ce cheltuiesc [ca milostenie sau pentru război] ca o datorie apăsătoare şi pândesc să se abată asupra voastră nenorocirile. Nenorocirea să cadă asupra lor! Allah este Cel care Aude Totul [şi] Atoateştiutor [Sami? Alim].

99. Dar printre beduini sunt care cred în Allah şi în Ziua de Apoi şi iau ceea ce cheltuiesc drept apropiere de Allah şi [de obţinere a] rugăciunilor Trimisului. Acesta este într-adevăr [un mijloc de] apropiere de Allah] pentru ei, iar Allah îi va primi sub îndurarea Lui (137), căci Allah este Iertător, Îndurător [Ghafur, Rahim].

100. Allah a fost mulţumit de primii [credincioşi] dintre cei care au purces la pribegie [muhajirun](138) şi sprijinitori [? Ansar](139) şi dintre cei care l-au urmat cu bună purtare şi Allah este mulţumit de ei, după cum şi ei sunt mulţumiţi de El. Şi El le-a pregătit Grădini pe sub care curg pâraie şi veşnic vor sălăşlui în ele. Aceasta este marea izbândă!

101. Iar printre beduinii din jurul vostru se află făţarnici, ca şi printre locuitorii din Medina, care se îndârjesc în făţărie. Tu nu-i ştii, însă Noi îi ştim pe ei. Noi îi vom chinui de două ori (140). Apoi vor fi ei aduşi la mare chin!

135) Decât populaţia sedentară, din pricina asprimii şi neînduplecării lor, şederii lor departe de învăţaţi, de Carte şi de Sunna.

136) Mai îndreptăţiţi.

137) În Paradis.

138) Mekkanii care l-au urmat pe Profet în migrarea sa la Medina (hegira).

139) Musulmanii de la Medina care i-au acceptat cu plăcere pe refugiaţii mekkani.

140) Dar şi pedeapsa constând în nenorocirile din această lume şi pedeapsa din Ziua de Apoi.

9? SURAT AT-TAWBA

102. Şi sunt alţii care au mărturisit păcatele lor, care au amestecat o faptă bună (141) cu o alta rea. (142) Poate că Allah va primi căinţa lor, căci Allah este Iertător, Îndurător [Ghafur, Rahim].

103. Ia din bunurile lor (143) milostenie (144), prin care să-i curăţeşti şi să-i binecuvântezi şi roagă-te pentru ei, căci rugile tale aduc tihnă pentru ei. Iar Allah este Cel care Aude Totul [şi] Atoateştiutor [Sami? Alim].

104. Oare nu ştiu ei că Allah primeşte căinţa de la robii Săi şi acceptă milostenii (145) şi că Allah este Primitorul căinţei [şi] Îndurătorul

[Tawwab, Rahim]?

105. Şi spune:? Lucraţi (146), căci Allah va vedea lucrul vostru ca şi Trimisul Său şi dreptcredincioşii! Şi veţi fi voi aduşi (147) la Cel care le cunoaşte pe cele nevăzute şi pe cele văzute şi vă va vesti vouă cele pe care le-aţi făcut?! 106. Iar alţii (148) sunt lăsaţi să aştepte porunca lui Allah, fie că îi va chinui pe ei, fie că îi va ierta pe ei. Iar Allah este Atoateştiutor [şi]

Înţelept [? Alim, Hakim].

107. Însă aceia (149) care au durat o moschee (150) pentru a pricinui daună, necredinţă şi schismă între dreptcredincioşi (151) şi ca pregătire pentru aceia care au luptat mai înainte împotriva lui Allah şi a Trimisului Său (152) şi care jură:? Noi nu am vrut decât binele?! (153) Allah mărturiseşte că aceia sunt mincinoşi! 141) Cum a fost căinţa şi supunerea lor de dinainte.

142) Cum a fost neparticiparea lor la lupta sfântă.

143) O parte dintre cei care s-au căit.

144) Porunca lui Allah, adresată Profetului, este să ia din toate bunurile lor milostenie, ceea ce nu poate fi altceva decât Dania.

145) Aici la plural, incluzând Dania şi orice alt dar făcut nevoiaşilor fie prin intermediul Profetului, fie direct.

146) Faceţi ceea ce vi se porunceşte.

147) Prin moarte.

148) Dintre cei care nu au luat parte la bătălia de la Tabuk, nu din ipocrizie, ci din comoditate. Aceştia au fost trei persoane pentru care a şi fost revelat versetul: Ka? B ben Malik, Marara ben ar-Rabi? Şi Hilal ben? Umayya.

149) Dintre ipocriţi.

150) Se relatează că Abu? Amir ar-Rahib s-a convertit la creştinism înainte de apariţia Islamului şi a îmbrăţişat viaţa monahală, iar când a venit Trimisul lui Allah 273

9? SURAT AT-TAWBA

108. Să nu stai (154) nicicând în ea, căci o moschee clădită din prima zi pe cucernicie (155) este mai potrivită să stai în ea, fiindcă într-însa sunt oameni care doresc să se curăţească şi Allah îi iubeşte pe cei care se curăţesc!

109. Oare cel care a întemeiat zidirea pe frica de Allah şi pe mulţumirea lui Allah este mai bun sau acela care a întemeiat zidirea pe o margine de prăpastie gata să se surpe, care se va prăbuşi cu el în focul Gheenei? Iar Allah nu călăuzeşte neamul de nelegiuiţi!

110. Zidirea pe care au înălţat-o nu va înceta să fie pricină de îndoieli în inimile lor, până ce inimile lor nu se vor rupe! Iar Allah este Atoateştiutor [şi] Înţelept [? Alim, Hakim].

        ? Allah să-l binecuvânteze şi să-l miluiască! – El i s-a împotrivit, pentru că a pierdut influenţa lui şi a zis el: Mă voi alia, să lupt împotriva ta, cu orice neam care va lupta împotriva ta. Profetul lui Allah i-a dat lui numele de Abu? Amir Stricatul. Când triburile Hawazin au fost înfrânte la Hunayn, el a plecat în Şam şi le-a trimis ipocriţilor mesajul să se pregătească cu armele şi cu forţa pe care le au şi să construiască o moschee pentru el, în vreme ce el va merge la împăratul Bizanţului şi va veni cu oaste de la el şi-i vor alunga pe Muhammed şi pe însoţitorii săi. Şi au construit ei o moschee alături de moscheea Qiba? Şi au venit la Trimisul lui Allah şi i-au zis lui: Noi am construit o moschee pentru cel bolnav sau aflat în nevoie sau pentru noaptea ploioasă. Vrem să vii cu noi şi să faci Rugăciunea pentru noi în ea. El a cerut veşmintele lui, ca să se îmbrace şi să se ducă la ei, dar a avut revelaţia prin care Allah i-a trimis vestea despre moscheea răului şi ceea ce aveau de gând cu ea. Trimisul lui Allah – Allah să-l binecuvânteze şi să-l miluiască! – A chemat atunci câţiva însoţitori şi le-a zis lor: Duceţi-vă la această moschee a oamenilor nelegiuiţi şi ardeţi-o! Şi s-au dus la moschee şi i-au dat foc şi au nimicito, iar oamenii care se aflau în ea s-au risipit. În legătură cu acest episod, Allah a revelat acest verset.

151) Care se întâlneau în moscheea Qiba?

152) Este vorba de Abu? Amir, care, deşi era din Medina, s-a aflat în tabăra mekkanilor în timpul bătăliei de la? Uhud (3 h.).

153) Nu am vrut, prin construirea moscheii, decât Rugăciunea, pomenirea lui Allah şi extinderea spaţiului pentru participanţii la Rugăciune.

154) Să nu te rogi.

155) Moscheea de la Qiba? O suburbie din sudul Medinei, unde Muhammed s-a oprit la început, după hegira, înainte de a se instala la Medina. Această moschee a fost ridicată la propunerea lui. Moscheea ipocriţilor se afla în apropierea acesteia.

9? SURAT AT-TAWBA

111. Allah a cumpărat de la dreptcredincioşi sufletele şi bunurile lor, în schimbul Raiului şi astfel ei luptă pe calea lui Allah, omorând şi fiind omorâţi. Aceasta este o făgăduinţă cu adevărat, pe care a luat-o asupra Lui, în Tora, în Evanghelie şi în Coran. Şi cine este mai credincios legământului său decât Allah? Bucuraţi-vă, aşadar, pentru negoţul pe care l-aţi tocmit, căci aceasta este marea izbândă, (156) 112. Ca şi pentru cei care se căiesc (157), cei care adoră (158), cei care aduc laudă, cei care purced prin lume, cei care se închină, cei care se prosternează (159), cei care poruncesc ceea ce se cuvine şi cei care opresc de la cele neîngăduite şi cei care păzesc poruncile (160) lui Allah. Binevesteşte-le dreptcredincioşilor!

113. Nu se cade, ca Profetul şi cei care cred, să ceară iertare pentru politeişti, chiar dacă ei sunt rude, după ce li s-a arătat limpede că ei sunt oaspeţii Iadului.

114. Cererea de iertare a lui Avraam pentru tatăl său nu a fost decât din pricina unei făgăduinţe pe care i-a făcut-o. (161) Dar când i-a devenit limpede că el este vrăjmaş al lui Allah, atunci s-a dezlegat de el. Avraam era milos şi blând.

115. Allah nu duce în rătăcire un neam, după ce l-a călăuzit, până ce nu-i arată limpede, de ce trebuie să-i fie frică. Allah este peste toate ştiutor!

116. A lui Allah este împărăţia cerurilor şi a pământului. El dă viaţă şi El dă moarte. Şi voi nu aveţi în afara lui Allah aliat şi apărător.

156) Acest verset este un îndemn la lupta sfântă, evidenţiindu-i virtuţile, după ce a fost înfăţişată situaţia celor care nu participă la ea.

157) Pentru păcate.

158) Cei care Îl adoră numai pe Allah singur.

159) Cei care îşi fac Rugăciunea.

160) Care întrunesc calităţile menţionate.

161) Avraam i-a făgăduit tatălui său să ceară iertare pentru el mai înainte.

Vezi şi 19:48 şi 60:4.

9? SURAT AT-TAWBA

117. Allah a primit căinţa Profetului (162), [căinţa acelora] care au purces în peregrinare (163) şi a sprijinitorilor (164), care l-au urmat la ceasul greului, după ce aproape că se abătuseră inimile unei părţi dintre ei. (165) Apoi a primit căinţa lor, căci El este Iertător, Îndurător [Ra? Uf, Rahim].

118. Şi [a primit El căinţa] şi de la cei trei care au fost lăsaţi în urmă (166), până ce pământul le-a fost lor prea strâmt, cu toate că el era întins, iar sufletele lor au devenit şi ele prea strâmte (167) şi atunci au ştiut ei că nu este adăpost de Allah decât numai la El. Apoi a primit căinţa lor, pentru ca ei să se poată întoarce [la El], căci Allah este Primitor al căinţei [şi] Îndurător [At-Tawwab, Ar-Rahim](168).

119. O, voi cei care credeţi! Temeţi-vă de Allah şi fiţi cu cei iubitori de adevăr!

120. Nu se cuvine ca locuitorii din Medina şi beduinii din jurul lor să rămână în urma Trimisului lui Allah (169), nici să pună sufletele lor mai presus decât sufletul Său; aceasta pentru că pe ei nu-i încearcă nici sete, nici trudă, nici foame pe calea lui Allah şi ei nu calcă într-un loc care să-i mânie pe necredincioşi (170) şi nu pricinuiesc nici un rău vreunui duşman, fără ca aceasta să li se scrie lor ca o faptă bună.

Într-adevăr, Allah nu pierde răsplata făcătorilor de bine!

121. Şi să nu suporte ei nici o cheltuială – nici mică, nici mare – şi să nu străbată nici o vale fără ca aceasta să li se scrie lor, pentru ca Allah să-i răsplătească pentru cele mai bune [fapte] pe care le împlineau!

162) Allah i-a iertat faptul că a permis unora să rămână acasă.

163) De la Mekka la Medina [al-Muhajirun].

164) De la Medina [al-? Ansar].

165) Înclinând să nu mai pornească la luptă.

166) Toţi trei sunt dintre? Ansari.

167) Din pricina singurătăţii, alienării şi mâhnirii.

168) Acest verset a fost revelat pentru a pune capăt pedepsei celor trei.

169) Când el a pornit la bătălie.

170) Intrarea lor în el.

9? SURAT AT-TAWBA

122. Dreptcredincioşii nu trebuie să purceadă cu toţii, ci să purceadă din fiecare grup o parte dintre ei, pentru ca să înveţe bine religia şi să-i prevină (171) [pe cei din] neamul lor, când se întorc. (172) Poate că ei vor şti să se ferească! (173) 123. O, voi cei care credeţi! Luptaţi împotriva necredincioşilor de lângă voi! Ei să găsească în voi asprime! Şi să ştiţi că Allah este alături de cei care au frică!

124. Când este revelată o sură, sunt printre ei (174) unii care zic: Căruia dintre voi i-a sporit aceasta credinţa? Cât despre aceia care cred, ea a făcut să le sporească lor credinţa şi ei se bucură.

125. Însă acelora care au patimă (175) în inimile lor, [această sură] le va adăuga spurcăciune la spurcăciunea lor (176) şi vor muri ei necredincioşi.

126. Oare nu bagă ei (177) de seamă că în fiecare an sunt încercaţi o dată sau de două ori? Şi cu toate astea, ei nu se căiesc şi nici nu-şi aduc aminte!

127. Şi când este revelată o sură, se uită ei unul la altul, [zicându-şi]: Vă vede pe voi cineva? (178) Apoi se îndepărtează ei. Allah a întors inimile lor, pentru că ei sunt un neam care nu pricep.

128. A venit la voi un Trimis chiar dintre voi, căruia îi sunt grele necazurile ce vă lovesc, care este plin de grijă pentru voi, iar cu dreptcredincioşii este el milostiv şi îndurător [Ra? Uwf, Rahim].

129. Iar dacă ei se leapădă (179), [atunci] spune:? Allah îmi este mie de ajuns! Nu există altă divinitate în afară de El! În El mă încred, căci El este Stăpânul Tronului cel mare?! (180)

171) După lupta de la Tabuk şi ca urmare a revelării versetelor anterioare, toţi musulmanii voiau să-l însoţească pe Profet la luptă.

172) Să-i înveţe când se întorc.

173) Împlinind fapte bune.

174) Printre ipocriţi.

175) Ipocrizie.

176) Necredinţă, ipocrizie şi îndoială.

177) Ipocriţii.

178) Îşi zic ipocriţii între ei şi, dacă nu-i vede nimeni, ei se strecoară şi pleacă.

179) Se îndepărtează de credinţa în Tine.

180) Atotcuprinzător.

Share on Twitter Share on Facebook