Roman, 26.1.1936

Iubitul meu Geo Bogza, Văd că „9a chauffe”, apariţia se apropie şi notiţa dit ultima „Vreme” era splendidă2; îţi mulţumesc mult.

Îţi trimit alăturat o notă pe care te rog, dacă este posibil, s-o pui la „Fapte şi Idei”. Ştiu că e o rubrică întotdeauna aglomerată, însă te rog mult vezi poate intră. În această notă vei vedea că mi-a sosit în fine Enciclopedia; volumul trimis nu este prea bun, însă eu ţintesc la volumul următor.

În fine, dacă nu se poate, nu e nimic1.

Zilele aceste am avut puţină febră şi „vâjâiala” ei m-a împiedicat să mă gândesc cu prea multă nerăbdare la apariţia cărţii, şi astfel, iată-mă în preajma acestei date. Cred că mâine sau marţi voi primi câteva exemplare.

Iată cui te rog să distribui la Bucureşti.

Ziarul „Rampa”, M. Sebastian.

1 întâmplări în irealitatea imediata, Ed. „Vremea”, Bucureşti, 193

2 „Vremea”, An IX, nr. 422, din 26 ianuarie 1936, p. 11, ne nesemnată: întâmplări în irealitatea imediată „La sfârşitul acestei săptămâni cartea lui M. Blecher, numită astfel, se va afla în vitrinele librăriilor. Fără să consacre un nou scriitor, în sensul scriitorilor de mare tiraj, cartea aceasta va pune totuşi în valoare o nouă sensibilitate, un nou fel, destul de chinuit, de a privi lumea, care aparţine cu totul personalităţii lui M. Blecher. În sensul acesta, se poate vorbi, cu toată convingerea, de întâmplări în irealitatea imediată ca de cartea care va consacra un nou şi autentic scriitor”.

1 Nota publicată în „Vremea”, An IX, nr. 424 din 9 februarie 1936, P- 2, sub semnătura M. B.: „Enciclopedia franceză continuă să apară, în somptuoase volume legate în piele, cu conţinut bine pus la punct. Ultimul tom se ocupă de. Artă şi Literatură”, şi apare sub conducerea lui Pierre Abraham, spirit admirabil organizat şi plin de resurse, fost politehnici an, actor, regizor Şi autor al unor eminente studii despre Balzac şi Proust. Este demnă de remarcat preocuparea tuturor autorilor care colaborează (sunt 120) de a se apropia de spiritul de înţelegere al cetitorului neiniţiat, servind în acelaşi timp şi cunoscătorului profesionist o documentare exactă şi de ultimă oră. Volumul se termină cu un capitol consacrat expresiei colectivităţii în artă, care, deşi prezintă lipsuri şi nu este îndeajuns de 'ndrăzneţ în prezentarea acestei colectivităţi, arată totuşi clar câteva din endinţele intelectuale ale timpurilor noi ce vin”.

Ziarul „Adevărul”, Gh. Corneanu de la „Dimineaţa” care face o cronică a cărţilor săptămânii şi dna Lucia Demetriade Bălăcescu1, str. Sf. Constantin 24. În fine, la cine mai crezi, n-am notat aici decât câteva nume care să nu scape.

În tot cazul, scrie-mi te rog lista cu toţi cei cărora li s-a dat cartea.

Personal, prin postă, voi trimete eu însumi cu dedicaţi' lui Tudor Arghezi şi H. Soreanu2.

Îi mulţumesc mult pentru toate şi te sărut cu drag pe tin< şi pe Elly, M. Blecher