Geanta lui Moș Cosma

Mos Cosma era pe la 1872 (zic era pentru că nu știu de mai trăiește încă) un bătrân ca de 60 de ani, cu fața curată ca inima lui, cu barbă și plete albe, cu ochi vioi de om de munte, cu spirit glumeț, dar înțelept, cu graiul vesel și dezmierdător. El locuia din copilărie la Vrancea și era cunoscut sub denumirea de Moș Cosma Vioară, căci era lăutarul nunților și al horelor și purta pretutindeni cu el o mică vioară, pe care o ținea într-o geantă de piele împreună cu niște hrisoave de o veche răzeșie pierdută prin judecăți. Acest instrument primitiv compunea toată averea lui, însă mai avea el o comoară nepreț uită, care plătea milioane în ochii mei, și acea comoară era memoria rară în care se păstrase mulțime de cântece bătrânești, balade, legende, tradiții istorice, tot ce caracterizează pe un bard poporal.

Moș Cosma, în primăvara anului 1872, veni la Mircești, trimis de un fost servitor al meu, care îmi cunoștea gusturile, și care se așezase de trei ani în munții Vrancei. Acea vizită neașteptată am considerat-o ca o favoare căzută din cer, căci zilele ce am petrecut cu el mi-au amintit frumosul timp al tinereții, pe când am cutreierat o parte de munți și de văi ale Moldovei pentru descoperirea tezaurului de cântece poporale ce s-au publicat la București. L-am ținut două săptămâni cu mine, dându-i de mâncat și de băut, dăruindu-l cu haine și cu bani, și primind de la el o colecție de balade și de diverse alte poezii vechi, pe care le-am prescris din fugă în vreme ce el mi le-a cântat. În toată dimineața, ne așezam la umbră și îi ziceam în glumă:

— Moș Cosma, ce mai ai în geantă?

— Multe! cuconașule; îmi răspundea unchiașul. Geanta mea îi ca izvorul cel bun; cu cât scoți din el, cu atât el dă apă mai multă și mai limpede.

Și apoi, acordându-și vioara, bardul meu începea a cânta cu un glas dulce, deși cam răgușit de timp, și pe fiecare zi comoara ce adunam din gura lui creștea, creștea, fără ca să mă pot sătura de frumusețile ei. Astfel se face că acum am dinaintea mea o movilă de pietre scumpe amestecate la un loc, unele cam șterse, altele cam știrbe, însă toate păstrând o valoare necontestabilă. Trebuie să le curăț, să le dau forma și lustrul lor primitiv, să le coordonez precum am făcut cu cele publicate până acum; și mărturisesc că perspectiva acestei lucrări îmi produce aceeași mulțumire ce trebuie să o simtă un amator de tablouri, care ar descoperi sub culorile afumate ale unei pânze lepădate un tablou de al lui Rafael. Însă ce-o fi devenit Moș Cosma? Ce-o fi devenit vioara lui ? Poate că astăzi au devenit cenușă! Iată una din sculele genții lui:

STROE PLOPAN

Sus pe muchea dealului

Merge-n voia calului

Un bujor de Căpitan,

Căpitan Stroe Plopan

Care poartă buzdugan.

El aruncă ochi de sus

Când pe valea din apus,

Când pe șesul înflorit

Din a dreapta-n răsărit;

Și tot cată ca să vadă

N-a zări cumva o pradă

Ici în zare, colo-n zare

Dup-a inimii oftare.

Ciocârlia sus cânta,

Iar voinicul tot căta

Și din gură cuvânta:

„Căci nu am aripa ta

Ciocârlie nevăzută,

Păsărică-n cer pierdută!

Căci nu am eu zborul tău

Să mă-nalț în cer și eu

Ca să văd în depărtare

De vin hoardele tătare

Să răpească și să fure

Fete mari cu ochi de mure,

Și copii de patru ani

Copilași de cei bălani!

Cum mergea și cum grăia

Iată, măre, că zărea

Lâng-o apă, chiar pe mal,

Un foc mare strălucind

Printre sălcii pâlpâind,

Și-mprejurul focului

Trei tătari stând locului,

Și frigând un miel furat

Într-o furcă aninat;

Caii lor pășteau deoparte:

Iar la umbră, nu departe,

Se bocea o mândră fată

De o salcie legată,

Și plângea biata copilă

De umplea crângul de milă!

Dar păgânii o priveau

Și privind-o crunt râdeau,

Și ziceau în limba lor:

„Mult plătește ist odor,

Căci e fată de bun soi

Și-i ca trestia la boi,

Și-i ca luna la obraz,

Numai bună de-un viteaz.

Ghirai Hanul pentru ea

Ne va da chiar ce n-om vrea

Și caftane de sultani,

Și cincizeci de pungi de bani!“

Cât Plopan îi auzea

Calul iute-și repezea:

„Bună ziua, măi tătari!

Voi, de fete buni prădari!

Spuneți mie fără teamă,

Fără teamă dați-mi seamă:

Ori vi-i roaba de vânzare ?

Ori vi-i roaba de schimbare?

De-i pe schimb, eu mult voi da,

Căci cu zile v-oi lăsa;

De-i pe plată, eu sunt gata

De la voi să cumpăr fata

Nu cu aur și caftan,

Ci cu dări de buzdugan.“

Tătarimea iar râdea;

Din trei unul răspundea:

„Auzit-ați, auzit

Pe românul îndrăcit?

Cică-i prins de mare dor

Ca să meargă plutitor

Când sub valuri, când în soare,

Pe sub apa curgătoare,

Pân-în Dunărea cea lată,

Pân-în marea tulburată!...“

Vai de lume, vai de ea!

Bine vorba nu sfârșea,

Buzduganul se-nvârtea

Ca un uliu s-abătea

Pe păgâni în loc turtea;

Apoi mândru se-ntorcea,

La copilă se ducea

Și cu glas voios zicea:

„Cine-mparte, parte-și face

Cum îi dorul, cum îi place.

Pe tătari i-am împărțit.

Ție, dragă fată-mare,

Îți fac parte de scăpare,

Și-mi las parte pentru mine

Ca să mă însor cu tine.“

Iar copila ce zicea?

Zău! că nu se mai bocea

Păru-n față-și aducea,

Cu voinicul se ducea!

Fie calea lor ușoară

Cu foc lin la inimioară,

Cum e scris, cum e menit

Când e timpul de iubit.

V. ALECSANDRI

Share on Twitter Share on Facebook