Pauză. Se aude din culise cântând.
Și findcă-că
Pentru-că
Te am iubit,
Dorule iha-ha,
Tocmai din
Karlăsbad
Am sosit, —
Dorule iha-ha!
DON BIZEȚ (intră-n scenă. Este îmbrăcat în frac peste cămașă țărănească cusută cu arnici roșu. Joben în cap. În picioare ciorapi. Bastonul pe umăr, ghetele atârnate de capătul bastonului. În cealaltă mână o boccea. Pune bocceaua jos și scoate un evantai): Afurisit tramcal! De-acum-ncolo, să știți că mă dau la uluciupet! Închipuiți-vă ce mi se-ntâmplă:
Eram sănătos-zdravăn, cum mă știți: mâncam la fitece masă o schimbea, o tuslama dă burtă, o ciorbă dă cap-dă pui-dă miel-dă oaie, o iahnie de mânătărci, o jigodie dă berbec bătut, — când… ce să vezi? Mai mulți preteni îmi vâră-n cap că am tignafes și că trebuie să mă caut.
C-o fi, c-o păți, că-i sucită, că-i învârtită, — nu și nu că să plec la Karlăsbad!
Eu, ca ăla, nici pe ici nu-mi trecea că e la mijloc un ce deplumatic. Mi-am luat geamantanu (arată bocceaua) și am plecat-o, — n-aș mai fi apucat să plec!
Poftim: om bun-zdravăn, să te duci să mănânci broaște la Karlăsbad!
Ce gândiți că mi-a tras sufletul?
M-a puseră la ștrudăl, domle, până mi-a ieșit sufletu!
Noroc că tot ei s-a căitără! (țanțoș) A văzutără că nu merge fără mine. Unu e Tom Bizeț, săracu!
M-am pomenit că-mi bate o depeșe, precum că „vino-ndată că ne prăpădim!” (Satisfăcut) Adică ce credea dumnealor? Că merge fără Bizeț? Eu sunt sufletu lor!
Sunt danțmaistru dă douăzeci dă ani. Am început cu arfonistele la Franzelaru și n-a fost complect fără mine. Eram, ce-i drept, și mai lejer în tinerețe! Acuma zice că e o matmazelă de n-o poate ichilimbrà nici un danțmaistru, și și-a adusără aminte dă mine iar! Am plecat din Karlăsbad, — și iată-mă-s la post. Mai cu tramcalu, mai pă jos, mai încălțat, mai dăscălțat, am sosit la țanc. (Uitându-se prin împrejur.) Da’ nu văd matmazela.
Apare Baletista. Ea vine ca o apariție. În mână ține un gaz. Face grații în fața lui Don Bizeț și se oprește.
DON BIZEȚ (transportat, cade-n genunchi și își împreună mâinile): O!!! (Cântă cu transport și ca gorgoane:)
Când îți văd gâtu spălat
Și mărgeanu răvărsatu,
M-aș băga la tine-argat, of!
BALETISTA (se apropie de Don Bizeț, îl înfășoară-n gaz, pe când Bizeț, zdrobit, se lasă-nvins): Omphale și Hercul! (Cântă pe aria Les plumes de paon:)
Iubitul „meu” Bizeț,
Danțmaistrul meu isteț,
Ah, ah!
Ah, ah!
Danțmaistrul meu isteț!
Tu vii din Karlăsbad,
Iubite camarad,
Ah, ah!
Ah, ah!
Dar eu o să te rad!
În mintea ta socoți
Să mă echilibrezi,
Dar te desfid să poți
Să mă echilibrezi
Ah, ah!
Ah, ah!
Prea tare, zău, te crezi!
DON BIZEȚ (care a urmărit cu gesturi din ochi și din toată figura cântecul Baletistei, o imploră): Matmazel! Oricine ai fi, dă-mi voie să te, ichilimbrez!
BALETISTA: Toată viața mi s-a spus că sunt dezechilibrată. Dar uite, vina nu e a mea. Vina este că niciodată n-am încăput pe mâini bune. Acuma aud că mi-aduce un echilibrator de la Karlsbad…
DON BIZEȚ (mândru): Eu sunt ăla!
BALETISTA: De călcat, calc bine; numai se pretinde că nu merg prea în tact. Ce zici dumneata, domnule danțmaistru?
DON BIZEȚ: Eu zic să încercăm. (Către orchestră:) Domnule țapălmaistru, te rog, un cadepatru. (Orchestra cântă pas-de-quatre. Baletista pornește, iar Don Bizeț îi ține tactul.) Zzz! Zzz! Zzz! Și-nc-odată iar așa! (Figura a doua. Don Bizeț, grațios ca ursul pe ploaie, ia pe Baletistă de mână și dansează cu ea.)
BALETISTA (smuncindu-se): Asta o pas-de-quatre, omule? Parcă suntem la complect!
DON BIZEȚ: Îmi pare rău de afront! Eu am învățat să joc la șalon, nu glumă. Cumătru Niță Abondans are al treilea șalon din București.
BALETISTA: O fi; dar eu nu mă „ichilimbrez” cu oricine. Danț-maisteru ca dumneata… berechet!
DON BIZEȚ: Cer cuvântu’, madam, dacă e vorba pă aia. Apăi astea sântără danțuri? Eu știu danțuri patrrriotice, nu fleacuri d-alea. Vrei să te fac un ceardaș acuma? (Orchestra cântă ceardașul. Don Bizeț îl joacă cu frenezie. La urmă ia de mijloc pe Baletistă și, într-un vârtej, ies din scenă.)