Radu Ionescu

Dimpotrivă, Radu Ionescu (1832-1873) a lăsat nişte remarcabile uneori Cânturi intime, de un romantism negru delirant, ca această Noptu rn ă, teribil funerară:

Ascunde-te, o, lună, în marea de uitare,

Acolo şi voi, stele, duceţi-vă-a pieri!

Să piară-a voastre raze, ş-o noapte de teroare

Să vie-acum din haos pe ceruri a domni!

Să fie noaptea neagră! Aşa îmi place mie,
Căci noapte şi în mine etern a existat;
Să plane noaptea-asupră-mi, căci cerul cu urgie
În noaptea fioroasă pe mine m-a uitat.

În noaptea asta neagră să meargă-a mea durere
Spre cerul fără milă de nori acoperit;
Căci nimini nu m-aude acuma în tăcere,
Căci nimini nu mă vede şi asta am dorit!

Suflaţi şi voi acuma, o, vânturi furioase,
Prin munţii cei gigantici, prin văile adânci;
Suflaţi pe mări întinse şi undele spumoase
Faceţi-le să geamă spărgându-se de stânci.

Precursor al lui Bacovia, Radu Ionescu introduce primul în elegiile sale clavirul răsunător, la care cântă fecioara în delir, invocând umbra iubitului mort:

Sub mâna-mi tremurândă când pianul lin suspină

Şi tristele-l accente din sânu-l zbor încet

Şi dulcele Bellini cu Norma lui divină

Adoarme suferinţa ce arde al meu piept,

Te văz pe dinainte-mi c-un pas uşor a trece,

De mine te apropii la capul meu şezând;

Şi după gâtu-mi palid tu pui o mână rece

Şi alta plimbi pe piano de moarte trist cântând.

Într-un imn mistic, dedicat pianului, cântă la clavir (tablou graţios) un „arhanghel”:

Ah! Cât de mult îmi place armonia cea lină

Ce sânul tău produce, o, pianule divin!

Frumos ceresc arhanghel! Începe dar de cântă,
Te pune-acum la piano şi cântă în delir,
înalţă sus la ceruri armonia-l cea suntă
şi inima-mi şi suflet dintr-însa se inspir.

Poetul avea noţiuni de estetică şi într-un articol, Principiile criticei, publicat în Revista română, se sprijinea pe Hegel.

Share on Twitter Share on Facebook