3

De când sunt deci acestea? Acestea sunt deasupra lui cândva. Dar dacă trebuie să vorbim cu oarecare curaj, ele sunt de când e Tatăl87. Dar de când este Tatăl? Nu era cândva când nu era. Acelaşi lucru se poate spune deci şi despre Fiul şi Duhul Sfânt. Întreabă-mă iarăşi, şi îţi voi răspunde iarăşi: De când S-a născut Fiul? De când nu s-a născut Tatăl88. Şi de când a purces Duhul? De când nu a purces Fiul, dar S-a născut netemporal şi mai presus de cuvânt, deşi nu putem ocoli chipul timpului, când voim să ne imaginăm ceea ce e mai presus de timp89. Căci expresia „cândva”, „înainte de aceasta”, „după acestea”, „de la început”, nu sunt netemporale, oricât le siluim în sensul acesta. Dar dacă ne gândim la distanţa ce se întinde pentru cele eterne, o socotim o eternitate care nu se împarte şi nu se măsoară cu vreo mişcare a soarelui, ca timpul90.

Atunci, cum nu sunt fără început (cu Tatăl), dacă sunt eterni împreună cu El? De fapt, ei sunt de la El, deşi nu după El. Iar ce este fără început, este şi etern. Dar ceea ce este etern nu e numaidecât şi fără un principiu, odată ce se raportează la Tatăl ca principiu91. Deci ei nu sunt fără de principiu din punct de vedere al cauzei

(având o cauză). Dar cauza este vădit că nu e mai veche decât cei a căror cauză este, precum nici soarele nu e mai vechi ca lumina. Şi ei sunt fără de început în raport cu timpul, deşi tu îi zăpăceşti pe cei simpli. Căci nu sunt sub timp cei din care, de la care vine92 timpul.

Share on Twitter Share on Facebook