Caleidoscop braşovean

Ati observat vreodată găinile din curte şi cocosul, când vin la grăunte? Vin alergând, ciugulesc mâncarea şi din când în când te privese din profil. Niciodată nu se uită la tine din fată. Căci ochii lor nu sunt aşezaţi ca la om, ci păsările şi unele animale, având ochii unde omul are tâmplele, pot vedea simultan două lucruri: hrana şi duşmanul, grăuntele de pe jos şi uliul din văzduh. (De aceea sunt caii aşa de sperioşi încât trebuie să li se pună la ochi apărătoarele de piele – ochelari – să nu mai vadă şi primejdia la dreapta şi la stânga drumului).

Si omul are doi ochi, dar el vede cu ei aceeaşi imagine, sau aproape aceeaşi. Ceea ce vede cu ochiul drept, vede şi cu stângul. Cele două imagini se suprapun, acoperindu-se aproape deplin. Mica diferenţă de spatiu între cei doi ochi face doar ca imaginea să aibă adâncime, perspectivă. De aceea limba omenească nu poate reda decât un singur lucru deodată şi trebuie să prezinte într-un sir întâmplările, una după alta.

Asa ne-am obişnuit cu acest lucru, încât ne pare natural. Când însă nu suntem stăpâni pe noi, în momente de excitare, în vis sau în amintire, când ne vin în minte mai multe lucruri deodată, când dispare tendinţa noastră de a rândui frumos şi cu sistem comunicările ce le facem altora, atunci ne simţim stingheriţi şi nesiguri. Sau învinge obişnuinţa şi ne impunem o urmare a celor ce le spunem, sau riscăm să vorbim alandala, aşa cum de fapt sunt în mintea noastră excitată, în vis sau în amintire, imaginile ce nu cunosc nici scrierea cronologică, nici granitele spaţiale în care ele au avut loc. In cazul dintâi povestirea noastră pierde spontaneitatea, în al doilea claritatea. Păţim ca la cinematograf, când ne copleşeşte uneori somnul. Închidem ochii la o scenă de vânătoare în jungla cu lei, tigri şi şerpi. Când îi deschidem, ne mirăm că pe ecran vedem o scenă într-un salon, cu doamne decoltate şi domni în frac.

Încercând să punem amintiri pe hârtie, noi suntem siliţi să le rânduim. Dar nevoind ca ele să piardă orice spontaneitate, vrem să salvăm cel putin una din caracteristicile amintirei, păstrând, în acest capitol, care vrea să dea atmosfera locală, asociaţiunea necontrolată şi necontrolabilă a aducerii aminte. Vom povesti dar scene din cele mai diferite şi disparate cronologiceste în precipitarea lor în amintire. Când o anecdotă sau un episod hazliu ne-a fulgerat prin gând, nu ne-am sfiit să le punem pe hârtie, chiar când ar putea sa pară indecent sau să supere pe vreo cititoare mai pudică din generaţia mea (căci cele din generaţia actuală suportă mai uşor libertatea de limbaj). Pentru amintiri nu există un cod al manierelor elegante.

Prin oraş e lume mai multă decât de obicei pe străzi. Prin Uliţa Vămii ea e aliniată pe cele două trotuare, căci un „alergător” are să treacă fugind printre cele două sire de spectatari. El e în tricou şi are zurgălăi la picioare. Slab şi înalt, face pasi mari când trece în goană, iar mărul lui Adam, proeminent, temură uşor. Pumnii strânşi sunt aduşi la piept. Să nu fie oare bărbierul la care mă tund de obicei, tânărul Mandovschi? Ba e chiar el, cel care pe când eram copil m-a tuns mai întâi cu maşina (natural, fără elecuicitate), atunci inventată, care era aşa de plăcut de rece vara, cânld trecea cu metalul ei răcoros prin pletele mari.

Alergătorul trece înainte, ocoleşte în piaţa Sfatul şi o ia prin Uliţa Căldărarilor şi pe Promenadă, până la punctul de plecare, Poarta Vămii. Noi, copiii, şi după noi şi alti privitori, când a trecut de noi prin Uliţa Vămii, fugim prin Mihail Weiss, ca să-l mai vedem o dată în Uliţă Căldăratilor, pentru cei câţiva creiţari daţi 1a chetă.

Săracul Mandovschi! Desi era polonez, a vrut să moară moarte de sas, spânzurându-se. Se vede că temperamentul lui de artist nu-l lăsa să fie fericit când trebuia să taie părul şi barba muşteriilor.

Frizeria lui Mandovschi era în casa, dărâmată de atunci, ce stătea singură în parc, despărţita printr-o vale de „Numărul Unu”. Tot acolo era şi biroul lui Mark cel aspru la vorbă, un om mărunţel şi bărbos. Toţi braşovenii îl cunoşteau, căci el avea folositoarea meserie de curăţitor al haznalelor.

Când ne întorceam, noaptea, de la câte un chef, totdeauna întâlneam pe străzile Brasovului căruţele mari ale lui Mark, pe care stăteau aliniate butoaiele pline ce răspândeau un parfum penetrant în tot oraşul Lângă cele din fată ardeau două lămpi mari de gaz cu flacăra liberă, de aveai impresia că e dus la mormânt un doge venetian.

Asta a ţinut până ce s-a introdus, în 1907, şi la Braşov canalizarea. Cu apa curgătoare în casă şi mai târziu cu canalele prin care se scurgeau murdăriile, viaţa la Braşov s-a simplificat atât de mult şi mai ales atât de repede, încât peste câţiva ani nimeni nu mai ştia cât de greu fusese înainte.

Noi locuiam pe arunci pe Strajă. Apa o aduceau servitoarele cu „botele” – doniţele – de la „Numărul Unu” din Brasovechi, iar rufele se spălau la o fântână sub Strajă. Căci se făcea deosebire între fântânile cu apă rece şi gustoasă şi cele cu apă sălcie sau prea caldă. Rudele noasue din Şchei nu aduceau apa din Prund, desi era mai aproape, ci de la Boghici; din Uliţa Fântânii Roşii.

În piaţă, la fântâna din fata locumtei generalului, era totdeauna seara sindrofie de servitoare ieşite cu „botele” sau cu ciubărul după apă. Făceau ce făceau şi nimereau la apă tot când erau pe acolo şi „cocişii” unguri sau soldaţii, cu care vizitiii se junghiau de multe ori. Când era ger, de jur împrejurul fântânii era un gheţuş primejdios, căci apa se revărsa peste marginile ciubărului uitat de „slujmcă”, care chiuia cu cavalerul ei sub poarta unei case din vecinătate. Abia când, la nouă, se auzea sunetul lugubru al trompetelor ce suflau stingerea, soldaţii se rupeau din îmbrăţişări, nu fară a mai ciupi odată zdravăn pe dulcineele lor.

Introducerea canalelor apeductului a mai avut drept urmare o schimbare radicală în înfăţişarea oraşului. Apa de băut era demult adusă din Şchei, prin nişte „sulinare” din trunchiuri de brad găurite la mijloc cu fierul ars de ţigani. Socotelile Brasovului le amintesc din secolul al XVI-lea. Veche era şi introducerea canalelor de scurgere a apei, întrebuinţata de meseriaşi, cu direcţia sud-nord. Acestea erau la început căptuşite cu „foastăne” – blăni – aşa cum se mai vedeam pe vremea mea în strada numită Dupăvale, din Şchei, dar mai înguste. Abia în 1804 ele încep să fie de piatră prin străzile principale şi să fie acoperite cu mste blăni scurte. aşa le-am pomenit încă eu. Pe acest pod umblam de obicei, iar iarna ne dădeam pe „glenciuri” minunate. Din când în când aceste canale erau curăţate, şi arunci lângă ele vedeai mici grămezi de nisip negricios şi gunoaie prin care ţigani şi ţigance răscoleau cu nişte bete, căutând zdrenţe şi oase. Uneori aveau noroc să găsească, înainte ca gunoiul să fie cărat şi depozitat în gropile de la Sprenghi, şi câte o linguriţă strâmbă sau un cercel pierdut. Prin unele străzi, cu deosebire prin Uliţa Nouă şi a Fânanlor de multe ori scândurile erau scoase, căci se spăla lâna. In Uliţă Neagră canalul era mult timp descoperit de tot. Apa se iezea putin, si, în bolboaca ce se făcea se aşeza coşul lungăreţ cu lână. Cu o furcă cu dinţii lungi şi întorşi în unghi drept, fete din Şchei întorceau lâna în cos cu mişcări ritmice, cântând cu voci tinere minunate cântece.

Leagăn verde de mătase…

Ghiţă Dima a armonizat unele din ele.

Pe dealul de lângă Dupăzidurile de Jos, îmbrăţişând Turnul Negru şi întinzându-se la stânga până în Şchei, iar la dreapta până la Tuumul Alb, erau „romurile” (de la germanul Rahmen), nişte pervaze uriaşe pe care se întindea postavul roşu, verde sau albastru, la uscat.

În fotografia ce o reproducem penuu Turnul Alb se văd bine aceste romuri, caracteristice pentru Brasovul de altădată.

Din timpuri vechi lâna oilor, tigăi sau ţurcane, păzite de ciobani de la Bran sau de la Săcele, era adusă la Braşov, unde fete de român o spălau şi români din Şchei o cărau în saci grei, ridicaţi de colturile legate strâns cu nişte cârlige. In bastionul încăpător de la capul Dupazidurilor se adunau mai demult ţesătorii saşi la vreme de primejdie; în fabrica lui Scherg începură să şi lucreze cu maşini maderne postăvurile, care nu mai trebuiau duse pe Romuri. La „casina” din Braşov, după poartă – probabil şi în alte păiţi – era un ciubăr în care urinau domnii. Urina era întrebuinţata la vopsitul lânii.

În legătură cu apeductul ne rămâne să spunem o vorbă şi despre fântânile, care tot pe vremea mea s-au desfiinţat. In locul „tâpurilor” cu albie, cum rămăsese unul sub Strajă pentru adăpatul cailor de la căruţele ce staţionau acolo vinerea, în locul fântânilor cu găleată cum era pe vremea mea fântâna lui Boghici din Şchei, şi al fântânilor cu pompă ce le-au înlocuit aveam, după introducerea apeductului, numai câteva mici coloane de metal din care se putea lăsa apa să curgă şi la care se puteau aplica tulumbele, în caz de incendiu. La fântâni era o gaură, în scocul prin care curgea apa, la care cei setoşi se adăpau după ce astupau cu palma gura scocului, încât apa ieşea pe acolo. Fântânile cu ciutură aveau deasupra o căsulie de scânduri şi lati, iar pe un sul de lemn se înfăşura lanţul de care era legată găleata. Cu o roată se învârtea acest sul. Uneori în aceste fântâni se aruncau cei obosiţi de suferinţe şi sătui de viaţă.

Când a fost desfiinţat podul de scânduri, care nu era al Mogosoaiei, a ţinut astuparea canalului multe luni, şi mai multe pardositul străzilor. Caldarâmul se făcu cu bucăţi de granit sau bazalt, şi noi copiii urmăream cu interes cum lucrătorii, în genunchi, săpau cu sapele lor cu cotoare scurte în nisipul întins gros, ca să aibă loc piatra aliniată, iar cu cealaltă parte a sapei, în formă de ciocan, îi dădeau afunzimea cerută de cumpăna de apă. Apoi veneau oamenii cu butucii grei, cu care o băteau zdravăn în pământ. Cum o decizie a oraşului obliga pe proprietarii de case să facă din ciment sau beton, pe cheltuiala lor, la orice renovare a clădirii, troruarul dinaintea casei, atunci a început să aibă Brasovul un pavaj asfaltat, în locul frumoaselor figuri de piauă albastră pe fond alb. In fata bisericii catolice era în litere mari, de mozaic de pietre albastre, o inscripţie latinească: Quae via vitae?

Pavajul a fost totdeauna, cu drept cuvânt, mândria braşovenilor. Piaţa avea caldarâm încă de la 1737, când 23 de lucrători aşezau piatra adusă cu 630 de care. Cinci ani mai târziu se pardoseşte şi locul dinaintea Porţii Căldărarilor, iar în 1854 Târgul Grâului, al Cailor şi Sirul Inului, cu mozaic de pietre cubice mărunte. Fâşia de beton ce duce peste piaţă, din Târgul Cailor în Uliţă Căldărarilor s-a făcut de proba, în 1894, atât de solid, încât şi astăzi e bună.

Târgul Grâului, care era de pe atunci „corso”, cu trotuarul lui lat, pe care „flanau” braşovenii, era locul pe care erai sigur că întâlneşti cunoscuţi. Când o fată se logodea, cel dintâi lucru ce îl făcea era să iasă „la braţetă”, adică tnându-se de braţul mirelui, pe Târgul Grâului. Această plimbare era pentru cei ce nu observau verigheta pe deget.

Dealtfel şi bărbatul cu nevasta obişnuiau să umble astfel. Pe Krause, dirijorul orchesuei oraşului, nu l-am întâlnit niciodată plimbându-se altfel. Parcă îi văd şi pe profesorul Binder cu soţie-sa; el şvab, ea franţuzoaica şi amândoi unguri mari. Erau la fel de miopi. Odată se petrecu următoarea scena: Pe totuarul din Târgul Grâului un felinar arunca umbra sa piezişă. Înaintea ei perechea se opri. Cavaler, domnul Binder sări singur peste valea care i se părea că curge pe acolo, şi ajuns la malul celălalt, dădu mâna sotiei, care sări de asemeni.

Tot pe Târgul Grâului s-a petrecut altă scenă, care a făcut mult haz în Braşov. Librarul Zeidner – eu l-am apucat încă pe băuânul Zeidner „colportând” într-o enormă geantă ticsită doldora cu reviste – avea obiceiul să trimită clienţilor şi cunoscuţilor „spre vedere” noile apariţii de cărţi. Ştia că cea mai bună reclamă pentru o publicalie este luarea de cunoştinţă cu ea. şi un negustor de fierărie, mucalit dar prea putin amator de lectură, primea regulat asemenea cărţi. In zadar îi spunea librarului ca să nu-i mai trimttă, căci nu-l interesează. „Numai spre vedere, dacă nu le cumperi mi le trimiţi înapoi. Fără nicio, obligaţie!”.

Într-o zi, când era circulaţia în toi pe Târgul Grâului, înaintea librăriei din colt se opreşte un car mare şi opt oameni coboară de pe el o traversă uriaşă de şapte metri. „He rup!” şi cu puteri unite oamenii o duc şi o aşază în mijlocul librăriei. „Eu m-am comandat nicio traversă. Trebuie să fie o eroare!” – „Nu, ni s-a spus că e numai spre vedere. Dacă nu sunteţi amator, o trimiteţi înapoi. Fără nicio obligaţie!” Se pare că de atunci la fierărie nu se mai trimiteau cărţi.

Dar ce însemnează hărmălaia aceasta în piaţă? Lumea se opreşte din mers şi numără bătăile clopotului de alarmă din turnul Sfatului. Deodată se aude şi o trompetă suflată de un om fugind, care are în cap un coif de aramă. Peste câteva minute se aud aceleaşi tonuri de trompetă, venind din altă parte. Se strâng pompierii în jurul farmacistului Schuster, care e căpitanul lor. Tn galop caută să dispară trăsurile de piaţă, căci pompierii au dreptul să le deshame caii şi să-i „prindă” a tulumbele lor.

Când locuiam pe Strajă, vecinul nostru, măcelar de fel, pompier voluntar şi el, gras şi roşu ca orice măcelar ce se respectă, se scula noaptea din somn şi alerga la locul sinistrului, pe când noi, copiii, urcam în fundul grădinii să privim la spectacolul flăcărilor ce răbufneau din acoperişuri incendiate. Vecina noastră era singura care mormăia nemultummă. Nu că ar fi dus grija bărbatulm ei prea temerar, dar ea ştia că focul nu se termină cu stingerea incendiului, ci abia începe, căci căldura face sete, şi bucuria că focul nu s-a întins la vecini face pe om darnic. De la asemeni stingeri duble vecinul meu, de cele mai multe ori, trebuia adus de alţii acasă.

O hărmălaie mai mare ca la incendii era în piaţa Brasovului când venea Szinski cu minunatele lui focuri de artificii; „Bravo Szinski!” ajunsese la noi strigătul cu care răsplăteam orice încercare reuşită, şi atunci când nu era vorba de rachete şi foc bengal.

Tot cu privirile îndreptate în sus stătea lumea ţintuită pe loc de admiraţie când veneau la Braşov renumiţii echilibrişti pe funie. Din turnul Sfatului se trăgea o funie până în Târgul Grâului sau în Sirul Inului. La această înălţime ameţitoare umbla, balansând o prăjină lungă, un „artist” care se întorcea, stătea într-un picior sau se aşeza pe un scaun aşezat numai pe două picioare. Socrul meu îmi spunea ca în tinereţe îl admirase pe tatăl acestui artist făcând aceleaşi bravuri de echilibristică.

Muzica cânta duminica înainte de masă, în piaţă. Lumea se plimba pe Corso, în vreme ce lângă Sfat „banda” militară cânta marşurile avântate, valsurile legănate şi polcile săltăreţe, „potpourri”-urile din cele mai nouă operete, câte o arie dintr-o operă italiană, nelipsitul ciardas unguresc, dar şi o bucată românească, care ne fermeca întotdeauna, regretând că se sfârşeşte atât de curând. Pe atunci era la modă Ivanovici, cu valsurile lui celebre. Mai ales Valurile Dunării, care au făcut înconjurul Europei, deodată cu valsurile lui Strauss. şi Ştefănescu se bucura de multi admiratori.

Dar ce s-a întâmplat? A fugit căluţul cel mic, care trăgea pe un cărucior „doba a mare”? Bum, bum! se aude în altă parte a oraşului. Când te apropii însă, luându-te după mulţimea curioasă, vezi că un singur muzicant îşi asumă rolul unei orchestre. El are pălărie cu boruri late şi un cercel în urechea stângă. Vorbeşte italieneşte şi vine din tara cântecelor. Toba îi e fixată pe sptnare şi o bate cu cotul. Cu cealaltă mână tine trompeta – uneori o schimbă cu un clarinet – în care suflă cu entuziasm. De genunchi îi sunt legate două farfurii de metal, pe care le loveşte una de alta, de câte ori face bum cu toba. De la genunchi în jos are clopoţei, care completează „simfonia” cu zăngănirul lor sonor. Când cântă, nu ştii ce să admiri mai mult: muzica polifonă sau sprinteneala mişcărilor artistului cel plin de temperament?

Dar Italia nu e singura tară care produce muzicanţi celebri. Geloasă, Boemia, tara lui Smetana şi Dvorak, îşi trimite şi ea fiii până la Braşov. Fanfara de 6-8 instrumentişti cutreieră străzile, oprindu-se pe la răspântii şi în pieţe, unde răsună marşurile lor vioaie şi polcile avântate.

Si fiindcă e vorba de neamurile diferite ce îşi trimit fiii să fie admiraţi pentru arta lor, să nu uităm pe turcii ce vin cu maimuţele lor îmbrăcate în haine roşii, cu fes pe cap, făcând tumbe de câte ori turcul trage de lant. Din public râsul copiilor întovărăşeşte orice mişcare şi strâmbătură a lor.

Câte o harpenistă zburlită se acompaniază la harpă când, cu voce tremurata, cântă o melodie sentimentală; şi apoi, cu aceeaşi fată tristă, umblă cu cheta, strângând cei câţiva creiţari adunaţi de la ascultătorii miloşi. Cine ştie ce suferinţe şi drame au fost preludiul acestei tristeţi ambulante? Poezia lui Duiliu Zamfirescu, care tocmai pe atunci se declama mult la noi, îţi venea involuntar în minte. Tocmai în Braşov se pare că aceste fiinţe nenorocite nu treceau tocmai de modele de viaţă morală, căci, cel putin în familia noastră, „harponistă” devenise un sinonim cu femeie de moravuri uşoare.

Melancolice erau şi melodiile cântate de flaşnetele ce cutreierau străzile oraşului. Cele mai multe din ele erau ştirbe sau ofticoase, lipsindu-le unele tonuri sau scoţând note şuierătoare şi astmatice. Cum însă flaşnetarii erau mai ales ologi sau orbi, iertai caterincii metehnele bătrâneţelor. De obicei însă, cei ce umblau cu aceste instrumente muzicale aveau şi bilete de papagali, încât atracţia lor nu era muzica, ci prevestirile sortii…

În coltul pieţii cu Strada Hirscher stau hamalii, fiecare cu funia ce o leagă în jurul sarcinei purtată pe spinare. In felul cum legau aceste poveri, erau mari meşteri trocarii din Braşov. Intre ei era unul care se pricepea mai bine la căratul pianelor grele, duse în locuontă numai de doi hamali. Meşter era şi Nită Romanul, despre care va mai fi vorba în acest volum, a cărui meserie a moştenit-o fiul lui, fost pe vremuri cel mai bun „trâmbiţaş” la regimentul de artilerie.

Într-o zi hamalii din Braşov apărură cu nişte chipie roşii; ca cei din Viena, pe care era scris pe o tăbliţă de metal cuvântul „express”. Nu stiu care primar avu această idee, de care hamalii noştri erau foarte mândri. Ca şi tăbliţă în formă de semilună din jurul gâtului polilistilor din Braşov, cu numărul ce-l purtau. Acest semn distincnv făcea parte din uniforma pe care erau ţinuţi să o poarte.

Lângă Poarta Vămii stăteau, toamna, românii din Sona, cu căzile lor de struguri. şi astăzi simt cum mi se strepezesc dintii numai când îmi aduc aminte cât erau de acri. Viespile – pe la Braşov se zice de obicei „viespii”, preferându-se genul masculim pentru aceste gângănii înţepătoare – bâzâiau fără încetare în jurul căzilor, ameninţând pe cei ce le disputau monopolul acestui fruct. Cu toată acreala strugurilor şi primejdia viespilor, noi cumpăram, strugurii zămosi şi stafidiţi, căpătând pentru un creiţar un ciorchine mai mare decât manuţele noastre şi bucurându-ne când dam câteodată de unul dulce. Lucrul acesta fiind rar, bucuria noastră era cu atât mai mare.

Pe cei prea acri îi dădeam însă lui Cucu, un cretin spân şi pitic din Poiana Mărului, care umbla cu o pălărie cu boruri mari, împodobită cu flori de câmp. Dacă îi dădeai un strugure, el făcea limba făgaş şi prin acest canal făcea „cucu, cucu”, ca pasărea după care i se dase numele.

Cu un zâmbet compătimitor se uita la el „tătucu”, un omuleţ aproape pitic şi el dar cu mustăţi mari şi negre, care sub Poarta Vămii vindea acadele. Bucata costa un creiţar, fie că luai bomboanele parfumate cu apă de trandafir, la care sugeai un ceas, sau jumătăţile de miez de nucă zaharisită, înşirate pe un băţ, care rivalizau cu smochinele îmbrăcate într-un strat de sirop de zahăr închegat, numai una pe batul ce te ferea să nu te „năclăesti” pe mâini când le mâncai. Bun ni se părea şi rahatul, alb sau roz; care ti se lipea de dinţi, sau bucăţile de mac cu zahăr, de-ţi rămâneau între dinţi după ce le mâncai. Doi creiţari costau sticluţele cu „rozol”, de fapt un sirop de zahăr parfumat cu apă de trandafir; tot din zahăr era şi sticluţa pe care o mâncai după ce o goleai de conţinutul ei lichid.

Cu „tătucu” nu puteau concura decât alviţele vândute de trocăritele din piaţă. Le ţineau într-un borcan de sticlă, şi când le cumpărai le înveleau în „hârtie de paie”, ca să nu se lipească de mână. Aveau forma lungăreaţa şi sucită, erau foarte dulci şi aveau gust de miere.

Prin toate străzile Brasovului treceau copii cu covrigi cu sare, fluierând tot timpul. Acest fluierat înlocuia strigătul ou care covrigarii din Bucureşti îşi laudă marfa. Spre deosebire de aceştia, la Braşov vânzătorii umblau cu o prăjină lungă pe care erau înşiraţi cavrigii. La un capăt al prăjinii era un disc de lemn care nu lăsa să curgă covrigii la vale, iar la celălalt capăt, într-o gaură, un beţişor pe care îl puteai scoate ca să ajungi la covrigul „ars” pe care ai pus ochiul.

Pe stradă trece un domn negricios şi încruntat. El are în mână un baston cu care gesticulează, ţinând trecătorii la distantă. E, dealtfel, inofensiv, dacă nu te apropii de el prea tare, căci are ideea fixă că are burtă de sticlă. Grădiniţa – de fapt îl chema Grădinar şi era dintr-o familie bună de negustori – locuia într-un foişor de scânduri, iarna; vara, într-o grădină pe Romuri. Când era ger se freca cu zăpadă pe tot corpul. Mânca putin şi trăia mai mult din lapte şi poame. Astfel reuşi să strângă atâtea parale, ca să poată să se îmbarce pe un vapor american şi să-şi stâmpere setea de aventuri în noul continent.

Dinspre Şchei coboară spre seară, disgratioase şi indecente, sunând din tălăngi, caprele lui Priscu. Cu ugere neproportionat de mari, pline de lapte călduţ, care se mulgea de-a dreptul în paharele amatorilor. Laptele de capră trecea de deosebit de sănătos şi se recomanda celor „slabi de piept”. Mai târziu am întâlnit capre ce erau mulse în piaţa catedralei din Clermont-Ferrand, unde lumea se îmbulzea să-l bea.

Seara începe să lase cortinele ei de întunerec peste Brasovul învesmântat în haina primăverii. Deodată răsună dm vârful unei grădini vocea lui Angelina, tânără şi sonoră, deosebit de dulce, cum sunt rar vocile basiştilor. Cum se va fi rătăcit glasul acesta minunat, care semăna cu al lui Saliapin, la un fiu de ţăran din Bihor, rămâne un mister. Când începea să cânte, lăsând să răsune mai târziu în cavitatea bucală tonurile profunde, toată lumea stătea şi asculta.

Câte păsărele-n codru Toate cină mai la modru Toate cină Si s-alină, Numai eu n-am ce cina Si durerea-mi alina, Că mi-e cuibul lângă drum Pe-o crenguţă de alun, Câţi duşmani călătoresc, Toţi cuibul mi-l ciomăgesc…

În doina lui favorită, cuvântul „codru”, care n-are rimă în limba noastră, a găsit dialectal o vorbă cu aceleaşi sunete finale, încât atunci când Coşbuc, marele măiestru al ritmului, strofei şi rimei, publică în revista sa „Vatra” un premiu pentru cel ce va găsi o rimă cuvântului atât de poetic „codru”, aducându-mi aminte de doina lui Angelina am scris revistei:

Nu e oare niciun modru Să găseşti rimă la „codru”?

Dar să ne întoarcem la cântăreţul care, obosit de cele patrusprezece ore zilnice de preparare a „maturii” – examenul de bacalaureat – acum spre seară se odihnea cântând în „foişorul” din vârful unei grădini, unde se mutase ca şi alti „maturizanti”. Era ora la care începeau să răsune doinele în grădinile populate de tinerii candidaţi să „bucteze” la examenul final. Căci, cum constata Angelina, matura era cu „greumânt”, iar primăvara la Braşov nespus de frumoasă, de nu te lăsa să stai cu nasul în carte.

Tot pe la finele lui mai sau începutul lui iunie, după cum cădeau Rusaliile, veneau la Braşov ciucancele în hainele lor întunecate şi cu coafura lor mare şi exotică. Veneau să-şi vadă fiicele care slujeau la oraş şi le aduceau „covrigii de Ciuc” frământaţi cu borviz, ca pesmeţii de Karlsbad. Vizitând pe fiicele lor, ele îşi aduceau aminte de vremurile când, tinere, slujeau şi ele, învăţând să fie gospodine bune şi ţinând de urât cătanelor. Servitoarele, care nu erau încă „femei de serviciu”, ci „slujnici”, se angajau pe atunci cu anul, pe care trebuiau să-l slujească întreg pentru douăzeci de fiorini şi o păreche de cizme. Bunică-mea, înainte de a angaja o slujnică, îi punea înainte farfuria cu mâncare. Dacă mânca încet şi proptită în cot, n-o angaja, căci era semn că e leneşă.

Dar ce convoi trece pe stradă spre cimitirul săsesc? In frunte e „popa ăl mare”, în talarul lui blănit, pe cap cu o bonetă cu margimle întoarse şi prinse cu un nasture în vârful creştetului. Cu pasi domoli merg înaintea dricului „turnării”, orchestra oraşului redusă la o fanfară, cu instrumentele de suflat îmbrăcate în postav negru. La dreapta şi la stânga carului mortuar merg câte trei gropari, îmbrăcaţi în redingote lungi, negre, împodobite cu găitane late argintii şi cu nelipsitul baston gros în mână, în care se sprijinesc când duc „costigul” de la poarta cimirirului la groapă.

În opoziţie cu convoiul funebru, tăcut şi plin de demnitate, în coltul Străzii Negre cu Târgul Boilor e o aglomeraţie zgomotoasă de oameni, mai ales copii. Aceştia se strâng în jurul dubei hingherului, în care sunt doi câini, unul mic chelălăind desperat, al doilea mare, apatic. Hotărât, copiii aceştia nu simt nicio simpatie pentru ţiganul de pe capră, Ioji cel cu favoriţi ca Franz Josef şi cercei în urechi, ci cu bietele animale, care au fost prinse cu „zghiltul”, un lat de sârmă în vârful unei prăjini. (Pe atunci nu se prindeau câinii cu sacul, ca mai târziu. Cei doi ţigani cu laturile fug după alt căţel, pe care izbutesc să-l strâmtoreze într-o curte. Sărăcuţul, în curând va fi şi el în cuşca cu ceilalţi şi va suferi cea mai cumplită metamorfoză, prefăcându-se în mănuşi, pe mâna unei graţioase domnişoare.

Când eram copil, luminatul în case se făcea cu gaz. In bucătărie lampa de părete cu un fel de reflector; în odăi lămpile atârnate de tavan, ce se puteau „trage” mai jos, având o greutate ce aluneca pe lanţuri. Unele din ele aveau şi loc pentru lumânări de stearină. Pentru masă erau lămpile pe picior, care se puneau şi la pian, când nu se preferau lumânările. Adesea, când lumina din odaie era mai buna, te pomeneai cu scrum pe nas şi pe fata de masă: „fila” lampa. Alteori crăpa „ţilindrul”, căci feştila era tăiată rău şi câte un colt făcea ca o limbă de flacără să se înalle şi să înfierbânte din cale-afară sticla. Curăţitul lămpilor era o treabă mare, şi cele mai puţine servitoare se pricepeau la el.

Lămpile erau tăiate cu mare grijă, cu nişte foarfeci groase anume pentr fitilul lor, cu deosebire când se invâvau cocoaaue la sindrofie. Vremea lumânărilor de seu şi a mucărilor frumoase de argint trecuse! Domnii erau la casină sau la plimbare, iar nevestele lor se adunau când la una din ele, când la alta, spunându-şi noutăţile Brasovului şi istorisind, cu reticente semnificative, cancanurile cele mai interesante. La aceste sindrofii se servea cafea cu lapte şi colac. Cafeaua era „tare” şi fierbinte, laptele de bivoliţa, cu caimac gros, iar colacul auriu şi uşor ca o pană, desfăcându-se „lăspădăi-laspădăi”. Ca să nu se răcească, cafeaua stătea în cesti – „filigene” – pe marginea plitei fierbinţi din bucătărie, înainte de sosirea cucoanelor.

Noi, copiii – şi eram totdeauna o droaie – stăteam în vremea aceasra în odăiţa din fund, pe care o întorceam cu fundul în sus. Numai Melanita, fetila unui profesor, cu doi ani mai mare decât noi, făcea oe făcea şi se strecura pe nesimţite la cocoane în odaia cea mare, preferând să audă bârfelile lor.

Tot surghiuniţi în odăiţa din fund eram copiii în ajunul Crăciunului, când aşteptam înfriguraţi sunetul clopoţelului care anunţa că sosise Mos Crăciun. Mai totdeauna se întâmpla că intrând, mai zăream ceva din barba lui albă, care semăna aidoma cu a tatii. Sub bradul pe care ardeau luminute colorate şi care era împodobit cu lanţuri multicolore de hârtie, erau etalate haine, cărţi, păpuşi, soldaţi de plumb sau vase de bucătărie minuscule, după cum copiii erau fete sau băieli.

Când ne jucam mai bine, răsuna deodată vocea copiilor colindători, care veneau învârtind steaua cu raze în formă de mici piramide, în mijlocul căreia ardea o luminiţă. Irozii umblau mai ales ziua întâi de Crăciun, minunat costumaţi şi foarte energici când răspundeau nemilosului Irod.

Când eram în liceul superior, începuseră să colinde şi „srudentii, cântând în cvartete bine exersate frumoasele noastre colinde, armonizate pe mai multe voci. Ei umblau şi prin satele din apropiere, unde erau primiti cu multă dragoste şi vin bun.

La Anul nou umblam cu sorcova, o nuia împodobită cu hârtii colorate, cumpărată de la trocăritele din piaţă. Cu ea băteam încet, pe spate, rudele pe la care mergeam sa le „sorcovim”, recitând:

Sorcova Vesela Să trăieşti, Să'mbătrânesti Ca un măr, Ca un păr, Ca un fir De trandafir…

A doua zi de Pasti umblam „la stropit”. Cu o sticluţă de parfum – de obicei odicolon subţiat cu apă – stropeam fetele de vârsta noastră. Mai târziu, pe când eram prin clasele din urmă ale liceului, ieşise o ţeavă de cauciuc cu o băşică la un capăt, în care era parfumul, disimulată însă asa, ca să nu se vadă. Celălalt capăt al tubului de cauciuc se termina cu o floare pe care o purtai în butonieră şi din care ţâşnea parfumul, când apăsai pe băşica.

„Stropitorii” primeau oua roşii si, în case mai avute sau când cei ce stropeau erau copii „de familie”, portocale. Bursa era: trei ouă pentru o pottocala. Mandarinele nu se cunoşteau pe atunci. (Primele le-am cules din pom în 1897 la Neapole). Unii copii umblau la stropit cu servnoarea cu coşniţa după ei, ca să ducă ouăle şi portocalele, prea multe ca să le încapă prin buzunare.

La Pasti erau „Junii”. Despre aceştia s-a scris atâta, încât ne putem. Dispensa să mai vorbim şi noi. Latura etnognafică şi istorică nu ne preocupă aici, dar această specialitate braşoveana plină de pitorese nu poate lipsi din caleidoscopul nostru. Nu-i vom întovărăşi însă „Intre Chietri”, nici în „Grădina lui Timăn” sau în alte locuri unde petrec ei o săptămână încheiată, ci ne vom opri şi noi, cu tot Brasovul, la serbarea dim Groaveri şi la cortegiul lor, miercuri după Pasti, când trece prin piaţa Brasovului.

În Groaveri – Piaţa Berthelot de mai târziu – şi în Piaţa Prundului erau serbările care aveau mai ales trei atracţii: hora trocărească, aruncarea buzduganului şi „ţolul”.

Hora e, fără îndoială, cel mai armonios şi elegant dans al nostru, cu unduiri fermecătoare, când e jucată frumos. Cea trocărească le întrece pe toate: doi pasi la dreapta şi înainte, strângerea rândurilor de dansatori şi ridicarea mâinilor, doi pasi înapoi cu avântarea mâinilor spre îndărăt, totul în tact, cu mişcări ritmice, făcute riguros în acelaşi timp. La serbările junilor o joacă numai bărbaţii.

Intre juni erau câţiva, între ei în primul rând „vătaful”, pe care tot Brasovul îi cunoştea că sunt meşteri în aruncarea buzduganului: Acesta fiind de metal şi având o măciulie rotundă, e destul de greu ca să fie nevoie de oarecare putere să-l arunci la mare înălţime. Se cerea mai cu seamă dibăcie la prinderea lui. Câte unul din juni era stângaci, iar alţii erau atât de nepricepuţi, încât buzduganul de fier cădea în publicul privitor, care se dădea, ţipând, la o parte.

Ţipete erau şi la „ţol”, un strai zdravăn întins, pe care îl ţineau patru feciori puternici de cele patru colturi şi în care se aruncau junii şi după ei fetele din rândurile spectatorilor. Ele erau săltate cu atâta putere, încât le zburau fustele şi nu mai vedeai decât picioarele goale prin aer.

O credinţă veche era răspândită în Braşov: dacă junilor le reuşeşte să înconjure de trei ori Sfatul, ei vor fi stăpânii oraşului. Publicul pnivitor era însiarat de-a lungul drumului lor, iar poliţiştii aveau grijă ca să le ajungă călăreţilor înconjurul o singura data. In şiruri lungi veneau călari sau în trăsuri şi căruţe „junii însuraţi” şi cei „bătrâni”. Cum cuvânrul „gione” însemnează la Românii din Peninsula Balcanică „voinic”, „june bătrân” n-ar fi, după unii, o expresie nepotrivită, ci ar însemna „voinic însurat”.

În căruţe şi trăsuri sunt şi nevestele acestora, îmbrăcate în frumosul lor costum, cu fustele largi şi caţaveicile îmblănite, la gât cu salbe preţioase de galbeni. Bărbaţii sunt şi ei în portul local, cu cămăşile lungi şi încreţite, ajungând până peste genunchi, de crezi că au fustanele. Pe când tricolorul era oprit, „vătafii”, „armaşii” şi ceilalţi şefi ai lor purtau nişte lente albastre, galbene şi roşii, având grijă c~a aceste colori să fie toate trei lângă olaltă.

În fruntea cortegiului erau ţiganii lăutari, cu clarinetisrul ce sufla cu entuziasm, de i se umflau, ca nişte baloane, obrajii ciocoladii. Distanţat de ei era asurlasul, un bătrân din Şchei, care mai ştia să sufle în acest instrument cu câteva tonuri stridente, putin plăcute la auz. Originea orientală a acestui instrument e evidentă. Când sufla surlaşul, bătrânele din Şchei îşi făceau cruce şi mulţumeau lui Dumnezeu că le-a fost dat să mai audă o dată „sfânta” surlă.

„Cloul” cortegiului erau junii albi sau „curcanii”. Ei veneau la urmă, îmbrăcaţi în cămăşi împodobite cu nenumăraţi fluturi, încât atârnau greu pe corp şi semănau cu nişte platoşe. In cap purtau căciuli cu vârful întors, ca a lui Mihai Viteazul şi ca ale dorabantilor, după care s-au introdus ca un omagiu adus vitejiei acestora, în 1877. Caii, împrumutaţi de la regimentul de artilerie, zburdau sub călăreţii care şi-au făcut curaj cu câte un pahar mai abundent şi acum voiau să facă impresie şi ca îmblânzitori de bidivii.

Am încercat în acest caleidosoop să aduc cele mai variate scene braşovene. Am vrut astfel să dau cititorului ceva din atmosfera oraşului. Acum putem face o raită prin centrul şi cartierele lui.

Share on Twitter Share on Facebook