Propoziţia III.

În Dumnezeu există cu necesitate ideea atâta esenţei sale, cât şi a tot ce rezultă cu necesitate din esenţa sa.

DEMONSTRAŢIE: într-adevăr, Dumnezeu (dupăprop. Ide aici) poate gândi o infinitate de lucruri într-o infinitate de moduri, sau (ceea ce este acelaşi lucru, dupăprop. XVI, P T) să formeze ideea esenţei sale şi a tuturor lucrurilor care rezultă cu necesitate dintr-însa. Însă tot ce este în puterea lui Dumnezeu există cu necesitate (dupăprop. XXXV, P. I). Deci o atare idee există ai necesitate şi (dupăprop. XV, P. I) nu poate exista decât în Dumnezeu. C.e. dd.

NOTA: Mulţimea înţelege prin puterea lui Dumnezeu voinţa liberă a lui Dumnezeu şi autoritatea lui asupra tuturor lucrurilor care există şi de aceea toate lucrurile sunt considerate în mod obişnuit contingente. Căci se spune că Dumnezeu are puterea de a distruge şi de a nimici totul. Apoi, puterea lui Dumnezeu este comparată de cele mai multe ori cu aceea a regilor. Dar am respins aceasta în corolarele I şi II ale propoziţiei XXXII din partea I, iar în propoziţia XVI din partea I am arătat că Dumnezeu lucrează cu aceeaşi necesitate cu care se cunoaşte pe sine; adică, aşa după cum rezultă din necesitatea naturii divine (cum o admit toţi, în unanimitate) ca Dumnezeu să se cunoască pe sine, rezultă de asemenea cu aceeaşi necesitate ca Dumnezeu să producă o infinitate de acţiuni întro infinitate de moduri. Apoi, am arătat, în propoziţia XXXIV din partea I, că puterea lui Dumnezeu nu este decât esenţa activa a lui Dumnezeu. De aceea ne este tot atât de imposibil să-l concepem pe Dumnezeu ca neacţionând, pe cât ne este să-l concepem ca ne-fiind3. Mai mult, daca aş ţine să continuu aceste consideraţii, aş putea să

1. Rcs extensa, lucm (sau fiinţă) care are întindere, adică este material, corporal [Vezi cor. II, prop. XTV, P. I. în nota prop. XV, P. I, „Substantiam ipsam corpo-ream sive extensam” (însăşi substanţa corporală sau întinsă)].

2. Actuosa essentia este o definiţie tipic spiriozistă a divinităţii.

3. Prin urmare, Spinoza leagă inseparabil mişcarea, schimbarea, de materie.

Arăt că acea putere pe care mulţimea i-o atribuie lui Dumnezeu cu închipuirea nu numai că este omenească (ceea ce arată că mulţimea îl concepe pe Dumnezeu la fel ca pe om sau ca asemănător omului), ci include şi slăbiciune. Dar nu vreau să vorbesc mereu despre aceeaşi chestiune. II rog numai din nou pe cititor să examineze şi să reexamineze ceea ce am spus despre aceasta în prima parte, de la propoziţia XVI până la sfârşit. Cad nimeni nu va putea percepe corect ceea ce vreau să spun, dacă nu are toată grija de a nu confunda puterea lui Dumnezeu cu puterea sau cu autoritatea regilor.

Share on Twitter Share on Facebook