Falsitatea constă în lipsa de cunoaştere pe care o includ ideile neadecvate sau mutilate şi confuze.
DEMONSTRAŢIE: în idei nu e dat nimic pozitiv care să constituie forma falsităţii (după prop. XXXHIde aici); iar falsitatea nu poate consta în lipsa absolută a cunoaşterii (căci despre suflete, nu despre corpuri, se zice că greşesc şi se înşală) şi nici în ignoranţă absolută, căci ignoranţa şi eroarea sunt lucruri deosebite. De aceea, falsitatea constă în lipsa cunoaşterii, care e inclusă în cunoaşterea neadecvată a lucrurilor, adică în ideile neadecvate şi confuze. C.e.d.d.
NOTA Am explicat în nota prop. XVII de aici de ce eroarea constă într-o lipsă de cunoaştere. Pentru o explicare mai amplă, voi da un exemplu. Oamenii se înşală în aceea că se cred liberi2, părere care constă numai în faptul
1. După Spinoza, falsitatea nu este decât lipsa cunoaşterii adecvate (deci ceva negativ). Vezi prop. Urm. (XXXV).
2. Asupra libertăţii omului, vezi şi sfârşitul notei prop. II, P. III.
Că ei sunt conştienţi de acţiunile lor şi necunoscători ai cauzelor de care sunt determinaţi. Aceasta este deci ideea libertăţii lor, anume că ei nu cunosc nici o cauză a acţiunilor lor. Căci, în ce priveşte spusele lor că acţiunile omeneşti atârnă de voinţa, acestea sunt numai vorbe, cărora nu le corespunde nici o idee. Căci toţi ignoră ce este voinţa şi cum mişcă ea corpul. Acei care ridică alte pretenţii şi născocesc un sediu şi un locaş pentru suflet1 obişnuiesc să provoace râsul sau dezgustul. Tot aşa, când privim Soarele, ne închipuim că este depărtat de noi la cam două sute de picioare, eroare care nu constă numai în această închipuire luată în sine, ci în aceea că, în timp ce ni-l închipuim astfel, ignorăm adevărata lui distanţă şi cauza acestei închipuiri. Căci şi după ce am aflat că Soarele este depărtat de mai mult de 600 de ori diametrul Pământului, tot nu încetăm să ni-l închipuim mai apropiat; căci noi nu ne închipuim Soarele atât de apropiat pentru că nu-l cunoaştem adevărata distanţă, ci pentru că afecţia2 corpului nostru nu include esenţa Soarelui decât în măsura în care corpul însuşi este afectat de către acesta.