G. Topârceanu

Autor de „parodii originale” care dovedesc un proces mimetic superior, G. Topârceanu (1890-1937) poate crea sub aparenţa de pastişă. Parodia după Al. Depărăţeanu, Viaţa la ţară, are o idee proprie, aceea a inconfortului rural şi o plastică personală:

Când te duci pe drumul mare

Trec, mişcând domol din coadă,

La plimbare, Spre livadă,

Este praf de nu te vezi.

Ale satului cirezi.

Poetul are fiorul solitudinii silvestre, sentimentul solemn al geologicului, verificabile chiar în poeziile cu uşor aspect umoristic, cum e Balada popii din Rudeni, dioramă în aer nemişcat ca o scenă hibernală din pictura olandeză:

Bolta sură ca cenuşa,

Codrii vineţi dorm adânc,

Sună numai căldăruşa

Atârnată de oblânc.

Bate Surul din potcoavă

Drum de iarnă, fără spor,

Calcă rar şi cu zăbavă

Lunecuşuri de pripor.

Şi-n tăcerea care creşte,

Adâncit ca-ntr-o visare,

Popa când şi când şopteşte

Legănându-se călare…

Interesante şi înrudite cu poeziile în ton popular ale lui Eminescu sunt tablourile de viaţă pastorală, pline de senzaţia învălmăşirii animale şi a plăcerilor aspre:

S-au ivit pe rând în soare

Jos, la capătul potecii,

Turma albă de mioare,

Noatinele şi berbecii.

El se pleacă din cărare

Şi tot leagă şi dezleagă,

Cumpăneşte pe samare

O gospodărie-ntreagă:

Sunet de tălăngi se-ngână

Subt poiana din Fruntarii,

Zăboveşte-n deal la stână

Baciul Toma cu măgarii.

Maldăr de tărhaturi grele

Cu dăsagi, căldări şi pături,

Că de-abia pot sta sub ele

Doi măgari voinici alături.

Elementul nemişcării, al paraliziei produse de soare asupra unui suflet readus la simplitatea vegetativă a floarei şi insectei, prevesteşte, în Rapsodii de vară, panismul lui Blaga:

Salcâmii plini de floare

Se uită lung spre sat şi-n soare

Frunzişul legănat

Le-atârnă ca o barbă.

Acolo mi-am găsit

În iarbă

Refugiul favorit.

Acolo, ca-ntr-un templu,

De-atâtea dimineţi

Contemplu

O tufă de scaieţi.

Prin ierburile crude,

Sub cerul fără fund,

S-aude

Un bâzâit profund.

Şi până la amiază

Pământul încropit

Vibrează

Adânc şi liniştit.

Din păcate, aceste însuşiri lirice sunt sporadice şi poetul se lasă prea des în voia unei simple prestidigitaţii prozodice.

Share on Twitter Share on Facebook