După ce rezolvă problema cu Sohlberg, ce e drepţ destul de simplu, dar
brutal, Cowperwood îşi ir. dreptă atenţia spre doamna Solhberg. În
privinţa ej nu mai avea mare lucru de făcut. Îi explică ce ho- tărise
să facă pentru ca atit Aileen cît şi Sohiberg să fie inofensivi ;
Sohlberg va primi lunar o sumă ds bani și se va, linişti, iar de Aileen
nu va avea de ce să se mai teamă. Apoi o asigură pe Rita de iubirea,
lui trainică. Numai că Rita se săturase de toate complicațiile astea.
Crezuse la un moment dat că-l iubeşte, dar acum, după povestea cu
Ailecn, îl vedea, într-o altă lumină și nu mai voia să aibă de-a iace
cu el. Banii lui, oricit de mulți ar fi fost, peniru ea nu însemnau
mare lucru, ca în cazul altor femei; i-ar fi permis să trăiască în lux,
dar la nevoie se putea foarte bine lipsi. Ceea, ce o atrăsese la
Cowper- wood era poate atmosfera aceea de securitate ab- solută care-l
înconjura parcă — și ceva, strălucitor și romantţie — care însă se
spulberase o dată cu atacul violent al lui Aileen. Acum îi apărea ca
Orice; [ muritor de rind, expus acelorași îurtuni și acelorați
naufragii. atîta doar că era un cirmaci mai bun Ca . majoritatea
celorlalți. Încetul cu încetul: Rita îşi 7, revezi ; părăsi sanatoriul,
își părăsi casa şi plecă ini a m Europa. | Yi Vom trece peste
numeroasele detalii. Sohlberg “după lungi meditații şi accese de minie,
acceptă în. cele din urmă propunerea lui Cowperwood și se în-. „ toarse
în Danemarca. Iar Aileen, după zile în șir de „certuri< veni înapoi
acasă, dar asta numai după: co, i Cowperwood consir ți să termine cu
Antoinelte Nosak, N A
N
„ti părut de curios, .. aia nu voia s-o
soție mai potrivită pentru el. Dar dacă „pi fost 0%. se putea. Îi
concentră atenţia, asu- a o utcâ cu forţe noi; dar cu gîndul la clipele
Pa afa0orlor trecut, cînd, alături de Rita, ori cu P nunat xpită în
braţele lui, avusese asupra, vieţii o zita € rari nouă, poetică. Taro,
era drăguță și perspe€ „„ Dar ce mâl putea face? 3 „ua ani după aceea,
Cowperwood s-a ocupaţ Ci afacerea CU tramvaiele din Chicago. Își a,
(0arte pine seama, că era inuţil să se mai gin- di“ la Rita Sohlberg —
n-avea să se mai în- dească la cl. Şi nu putea face nimic... În schimb,
voar0i - urlci, Slavă domnului. Își demonstrase com- dica și pasiunea,
în problema tramvaielor cu pie timp în urmă ; era nerăbdător să-și
reia, lucrul m erupt Se putea, spune pe drept cuvint că avea, ia) rcă
în sînge tropotul cailor şi elinchetul clopoţeilor de la tramvaie.
Trecînd prin oraş urmărea, cu ochi avizi reţeaua din ce în ce mai
înţinsă de șine pe care uruiau toată ziua vagoanele. Orașul Chicago se
dez- volta eu iuţeala fulgerului; pe unele străzi acește mici tramvaie
cu cai se umpleau cu pasageri şi di- mineţa şi seara, iar în orele de
vîrf erau de-a dreptul ţiesite. „Dacă ar fi putut pune mina pe una sau
pe toate aceste linii”, se gîndea el. „Dacă ar îi putut să le unifice
şi să le conducă pe toate! O mină de aur ! ” În orice caz l-ar scăpa
măcar de o parte din necazuri ... Ce mai încoace şi-ncolo, o mină de
aur ! Și... vrabia mălai visează ! Trebuia să devină el stăpinul
tramvaielor ! Nu se gîndea decit; la acest lucru zi şi noapte.
La Chicago, tramvaiele aparțineau, ca şi cazul aeria, unor societăţi,
trei la număr, care reprezentau şi corespundeau celor trei părți sau
sectoare ale oraşului. Societatea Chicago City Railway Company din
South Side, a cărei reţea, se întindea în sud pină la Strada Treizeci
şi nouă fusese fondată în 1859 și constituia o mare sursă de venituri.
Deţinea controlul asupra unor linii care însumau șaptezeci de mile și
în decursul anilor s-au mai adăugat, rind pe rind,
183
Indiana Avenue, Wabash Avoaua. State Street Archer Avenue. Dispunea de
peste o sută cincizeci de vagoane de tip vechi, presărate pe jos cu
paie, fără incălzire, şi de peste o mie de cai; avea o sută șaptezeci
de taxatori, o sută şaizeci de conductori, o sută de grăjdari şi un
număr foarte mare de fie- rari, cure lari şi specialişti în tot soiul
de reparaţii. Iarna mai avea şi pluzuri de curăţat zăpada şi vara
vazoane pentru stropit străzile. Cowperwood făzn socoteala că
acțiunile, obligaţiile, materialul rulant si alte bunuri se ridicau la
peste doui milioane de dolari. Din păcate creanţele societăţii erau in
primul rind controlate de Norman Sehryhart, adversarul principal al lui
Cowperwood şi al planurilor lui, și de Anson Merill, care nu-i arătase
nici el cîndra vreun semn de prietenie. Așa că nu vedea cum ar îi putut
pune mina pe această societate. Acţiunile ei se vindeau cam la două
sute cincizeci dolari bucata, Societatea Xorth Chicago Cily Raihoay,.
Îusese înfiinţată în același timp cu cea din South Side, dar. de către
un alt grup. Direcţia era compusă din oameni bătrini, nepăsători și
incompetenţi, iar inventarul era aproape acelaşi. În ceea ce privește
societatea Chicago West Division Railcay, ca ţinuse cindva de Chicago
City sau South Side Railway, acum INSă. se separase. Nu era chiar atit
de rentabilă ca cele-. lalte, dar toate sectoarele orașelor se aflau
într-o COB- tinuă dezvoltare. Peste tot, pe toate străzile se auzea
clinchetul xesel al clopoţeilor de la grumazul cail Privind acest
aspect al orașului din afară şi gi dindu-se la tot ceea ce ar fi putut
oferi în momentul acela, co bogăţie, Cowperwood, mai informat ca
oricare altul şi preocupat de viitorul acestor soci tramavai
impresionat ce posibilităj e cîş au gi ce viitor extraordinar așul
Chicago urma să se Yperwood voia neapărat să. „ajuta sau stăvili e z
m piedica de îapt aie din North și Re podunile de
„ue riul Chicago. Între străzile care aveau capătul în dreptul albiei
ui şi care uneau cele două părţi ale orasului curgea acest riu murdar,
puluros, dar piin de pitorese, Yeşnie aglomerat, cu un trafic inter: pa
poilurile inchise sau ridicate pentru mai multă rome, oprind circulaţia
pe cele două maluri ale pui ; citeodată aveai impresa că şirul lung de
vase e nai isprăveşte. Era o privelişte umană în- oare, desprinsă parcă
dintr-un roman de Dickens — un subiect potrivit pentru Daumier, TPurmer
sau Whistler. Trebuia să fii la cheremul vreunui paznic de pod
cărmnia-i mirosea, carnea pe el de lene şi care hotăra, după bunul
plac, cînd să lase lumea, şi vasele să aştepte, şi cit timp, pentru că
se mai întimpla să nimeseşti peste un grup de pierde ară stind şi
zgiindu-se cu gura căscată la pădurea de catarge ori la remorcherele
îngrămădite unul intr-altul, jos, pe apă. Cowperwood, care în ca-
brioleta lui uşoară astepta întotdeauna plictisit, grăbit să treacă
înainte ca podul să i se îi închis, observase de mult că tramvaiele
circulau foarte anevoie între South Side şi West Side. În schimb, cir-
culaţia pe South Side nu înţimpina nici o piedică, ne- avînd deluptat
cu riul — de aceea, se dezvolta rapid. Intr-o zi, în cursul
peregrinărilor lui prin oraş, Cowperwood văzu cu interes că în două
locuri, sub riul Chicago — mai înții în La Salle Street, care străbătea
oraşul de la nord spre sud şi apoi pe Was- hington Street, de la, est
la vestexistau donă tunele, umede, înţesate de șobolani, şi care nu
puteau îi întrebuințate — nişte cotloane întunecoase, pline de igrasie,
unde apa se infiltrase, luminate cu lămpi de gaz. După cercetări
serioase descoperi că fuseseră construite cu mulţi ani în urmă casă se
înlesnească circulaţia vehiculelor, care în dreptul podurilor de-
venise aproape imposibilă, aşa cura s-ar fi putut bănui de la început,
Atit cei ce investiseră banii necesari lucrărilor, ciţ și publicul ar
fi preferat să plătească o mică taxă şi să utilizeze tunelele, pentru a
îi scutiţi de o picrăcre de vreme inutilă. Și totuşi, aşa cum se
185
plă de multe ori cu planurile comerciale ș, „du. Mintea
întimI moase, aştemute pe hirtie sau frămîntind oamenilor, proiectul nu
fusese niciodată rcaliz. i Aceste tunele puteau fi foarte utile dacă ar
fi fă E bine construite, cu drumuri largi, cu pante lungi i bine
calculate şi cu destul acr şi lumină ; din păcate, însă, nu fuseseră
judiciosadaptaite nevoilor publiculy; Tatăl lui Norman Sehryhart,
precum şi Anson Mar. rill învestiseră banii lumii în aceste tunele. Day
cînd, după o lungă perioadă de tergiversări, ae altfel infructuoase, și
un deficit de un milion de dolari, devenise limpede pentru toată lumea
că nu erau rentabile, tunelele au fost vindute orașului cu aceeași
sumă, de data asta însă cu un milion de dolari fiecare, deoarece era do
la sine inţ;cles — deși concepţia esie cam romantică — cum că un oraş
în plin avînt își putea mai ușor pemmite să piardă o sumă atit de mare
decit oricare cetăţean umil, ambițios pi respectabil. Pentru membrii
Consiliului municipal fusese o afacere destul de avantajoasă ; dar asta
e altă poveste. După ce descoperi cele două tunele, Cowperʼood Je
cercetă de mai multe ori în lung şi în lat — pentru că, depi erau
închise cu scînduri, mai exista încă un drumuleţ pentru pietoni — şi se
întreba de ce oare să nu fie utilizate. Era convins că dacă circulația
tramvaielor ar fi destul de mare și deci rentabilă şi dacă panta s-ar
fi atenuat, investindu-se o sumă nu prea importantă, atunci una din
cauzele care împie- dicau dezvoltarea, cartierelor North Side și West
Side ar fi dispărut. Dar cum să procedeze ? ʼPunelele nu-i aparțineau.
Și nici tramvaiele. Cheltuielile necesare pentru inchirierea și
reconstruirea tunelelor ar fi fost imenee. Avea nevoie, chiar și la
pantele cele mai puţin abrupte, de o grămadă de mecanici, de alți cai,
alți conductori, asta insemna și alţi bani in plus. D n pricina cailor
— care deocamdată, erau Dgurul mijloc de tracţiune — a pantelor lungi,
pbui se cheltuiască mulţi bani, atit de sigur că această
> a
ar
: în toamnă anului 1880 sau poate chiar nutţi n Cn apucase sa se ti cra
ai d ici legături sentimentale, preludiul pasiunii
soiul vita Sobhlberg) aflase despre un nou sis ontru Ie aplicabil, la
tramvaie, care, îm proză trâcY o -cului voltaic, telefonului şi altor
invenţii 7
cu ivIX3ă schimbe radical viața din Chicago. La Sar ay Gi300, unde
dealurile constituiau un mare ob- Fra ol pentru ciroulaţia aglomerată a
tramvaielor stoc siinţase de curind un mijloe de transport -! 59
tericul, care nu cra altceva decit un cablu în i izcare, trecut prin
jsheabul roţilor, într-o con- tuctă Și propulsat de nişte motoare
puternice care se regăseau în apropierea, unor depouri sau în „cen-
ţrale energetice”. Fiecare vagon avea un dispozitiv,
uşor de manevrat, care, printr-un orificiu ajungea
Ip o conductă şi prindea cablul în mișcare, Această
invenţie rezolva «problema urcării şi coboririi va-
ooanelor supraincărcate atunci cînd era vorba de
pante abrupte. Tot cam pe atunci află de la unul şi
de altul că societatea de tramvaie din Chicago, condusă, în primul rînd
de Merrill şi de Schryhart, urma, să introducă acest nou sistem de
iracţiune —
să instaleze cabluri pe State Street şi să utilizeze ca remorci,
vagoanele altor linii care circulau pe sirizi periferice şi mai puţin
rentabile. Şi brusc avu viziunea soluţiei definitive a, problemei din
North Side şi West Side — cablurile.
În afară de aglomeraţia din dreptul podurilor. şi de problema.
tunelurilor, mai era şi altceva care îl frăminta de cîtva timp pe
Cowperwood şi anume: lipsa din ce in ce mai mare de eficienţă, a
societăţii Worth Chicago Câty Railway precum .şi lipsa sim- ţului de
prevedere al directorilor,. care -jnimpiedica să găsească smluţia
adecvată» pentru înlăturarea dificultăţilor. Din punct de
vederpâinanciar situaţia, acestei reţele era, departe de a fi
satisfăcătoare -şi:ori- cînd se putea ivi o catastrofă. La început
reţeaua era
“considerată aproape cu totul nerentabilă, pentru
cartierului Norih Side era redusă şi a centrul comercial prea mică. Dar
187
că. populația distanţa, ]
— .]
populaţia creştea și pe măsură ce creştea Cu,
păreau să meargă mai bine. Din nenorocire js
o dată cu îmbunătăţirea situaţiei începură, și iei
ţionările lunci la poduri. Directorii, care consideraser
că lumea nu va folosi prea mult tramvaiele, insta. laseră, şine de
calitate proastă, puţine şi uşoare, un tip de vagoane ieftine, în care
iarna îngheţai de trig, iar vara murcai de căldură. În plus, nu se
făcuse nimic ca să se prelungească liniile pină la centrul comercial.
Capul liniei era dincoace de riul care forma bariera, nordică a
cartierului. În South Side, domnul Schryhart se purtase mult mai bine
cu pasa- gerii lui. Instalase o linie secundară care irecea prin faţa
magazinului domnului Merrill. Dar ca și în West Side, iarna vagoanele
aveau presărate paie pe jos ca să ţină cald la picioare, iar vara, Crau
aproape toate lipsite de acrisire. Înlăturarea acestor nea- junsuri ar
fi insemnat cheltuieli mari, pe Care diree- torii nu erau dispuşi să le
facă.
Lucrurile au mers mai departe așa. E adevărat că s-au adăugat linii
noi, dar asta numai acolo unde se prevedea un inare cistig de la
inceput, întrebuințind același tip de șine de proastă, calitate,
aceleași vagoane vechi și hodorogite care te zeuduiau și făceau un
zgomot atit de ingrozitor încît de furie călătorii erau în stare să se
incaiere. Societatea, asaltată
mereu în ulţimul timp de reclamaţii și procese inten- tate de călători,
nu ştia ce măsuri să ia, cum să iasă din impas. Deşi existau în
direcție și oameni CU cap, ca de pildă inspectorul general Terrence:
Mulgannon, directorul Edwin Kafirath sau Wiliam Johnson, inginerul
constructor al societăţii, alţii însă, ca Onias 0. Skinner, președinte,
şi Walter vicepreședinte, erau niște reacționari bătrini, tori,
apatici, zgirciţi şi, mai rău decit orice, urajul să se avinte în
afaceri
aduce cu sine neputinţa Di. avind ca moto:
uwaot, 12 curent cu toae astea, avea costi ki “rit într-o seară pe John
Meken Lia pârci- ja el acasă. Cind noul lui prieten, insoțiţ
mA tău sosi, ȘI Aileen îi prim! cu un zîmbet de nov: notărită să-și dea
toată osteneala, : radi9ʼ7> cu doamnă MeKenty, Cowperwood îl întrebă -
ară &pune-rnie MeKenty, ştii ceva despre cele
“tunele din străzile La, Salle și Washington două Da, stiu că
municipalitatea oraşului | -
*Ly . A o e-a, Dre-
, fără Să aibă nevoie de ele și că nu servesc, [a
Miie, Dar asta demult, înainte ca eu să fi intrat pimiC:
A pînceri, căută să-i explice MeKenty, prudent, îi d că municipalitatea
le-a plătit un milion de Glari. Dar de cet _ Aa, An înrebat doar aşa,
rosti Cowperwood, colind, deocamdată, chestiunea. Mă întreb dacă Ca
într-o stare chiar atit de proastă încit să nu ae poată sluji la nimic.
Am citit în ziar că ar fi inutilizabilă. E, | E — Da, cred că sînt în
stare foarte proastă, replică MeKenty. N-am mai trecut pe acolo de ani
de zile. La început, ideea fusese să se permită tramvaielor să treacă
prin tuneluri şi astfel să se descongestio- neze circulaţia din dreptul
podurilor. Dar nu s-a făcut nimic, terenul era prea în pantă și taxele
prea mari, așa că oamenii au continuat să aștepte să se deschidă
podurile. Tunelele astea omorau caii — ţi-o spun din proprie
experienţă. Mi s-a- de multe ori să conduc cite un vehicul încărcat pe
acolo. Cred că municipalitatea n-a făcut nici o afa- cere cînd le-a
cumpărat. ʼloaţă povestea a fost o potlosărie. Nu ştiu cine-i
amestecat, E de pe vremea cînd Carmody era primar şi Aldrich tăia și
spinzura în materie de lucrări edilitare. 4 pe Di arie MIA Apoi tăcu,
iar, Cowperwood „Schimbă subiectul Si nu-l reluă decit după masă, cînd
trecură în birou, unde puse prietenos mîna pe umărul lui MeKenty,
tamiliaritate: care nu-l deranja de loc pe politician, dimpotrivă. "i-a
plăcut afacerea de anul trecut, cu gazul i ă Cowperwood.
ntîmplaţ
= 189
— Cum să nu, răspunse MeKenty, cu căldu: Mai mult ca oricare alta. i-am
pus și-atunei Irlandezului îi plăcea Cowperwood ş
Corp Şi-i era recunos:. cător că-l tăcuse să ciștige intr-un timp
foarte scurţ
sute de mii de dolari.
— Dar ascultă, MeRenty, continuă Cowperwood, aparent fără nici un gind
ascuns, n-ai observat că reţeaua tramvaielor din oraşul nostru e pe
punciul de a. suferi o mare transformare? Se vede cît colo.
tr-un an, doi o să se folosească în South Side o nouă forță motrice.
N-ai auzit nimic?
— Ba da, am citit ceva despre asta, preciză, MeKen- ty, mirat. Luă o
ţigară de foi și se pregăti să asculte. Cowperwood, care nu fuma
niciodată, trase un scaun lingă el.
— Uite, am să-ţi explic despre ce e vorba. Toate şinele de tramvai din
oraş — ca să nu mai vorbim de cele care vor fi instalate de acum
încolo, pină să aibă loc această schimbare — vor trebui să fie refăcute
după principii cu totul noi. Mă gindesc tocmai la sistemul acela, de
cabluri. Vechile socie- tăţi, care abia mai pot face îaţă cu utilajul
lor înve- chit, vor fi silite să schimbe tot şi să cheltuiască milioane
de dolari ca, să-l poată moderniza şi dacă problema te interesează, nu
cred să nu fi văzut in Ce stare se află liniile din North şi West Side.
Ă
— Știu că au ajuns într-un hal fără de bal, rosti MekKenty. :
— Aşa e, întări Cowperwood. Și după o lungă experienţă cu vechea
direcţie a acestor societăţ< am ajuns la concluzia c-o să le fie foarte
greu să se hotărască. Două sau trei milioane sînt bani mulţi i n-o să
le fie lesne să-i găsească — sau în orice caz, mai greu decit, ne-ar fi
nouă, dacă bineinţeles am vrea să ne, băgăm în afacerea tramvaielor.
„— Da, dacă ne-ar interesa... zise MeKenty, jovial. Dar cum ai putea să
te bagi? După cite știu :nnsexipțăaeiiuni pespiață.
„B-ar putea, şi am să-ţi istă un serviciu precis eaU să știu dacă s-ar
itea păzi vreun mijloc de a pune mina pe unul
cele două tunele, de care-ţi vorbeam inainte de masă, lăsate-n
părăsire. De fapt, dacă ar îi după mine le-aş lua pe amindouă. Crezi că
s-ar puteat
Da, cred că da, spuse McKenty, surprins, dar nu văd legătura, şi do
altfel cred că n-au nici o valoare, am auzit băieţii vorbind, nu
demalt, că au de gînd să le astupe sau să le arunce în aer cu dinamită.
Peliţia presupune că înăuntru s-ar ascunde răufăcători.
În orice caz, de n-ar pune nimeni mina pe ele,
cumvă să fie inchiriate cuiva ! Tonul lui Cowper-
od era cit se poate de categorie. Şi acum, uite,
1 să-ţi spun deschis ce am de gind să fac. Doresc
i deţin controlul tuturor reţelelor liniilor de tram-
vaie din North şi West Side — şi asta cât de curind
posibil —- asupra tuturor liniilor pe care voi putea
i le cumpăr, indiferent dacă privilegiile lor sint
vechi sau noi, Şi atunci ai să vezi ce legătură au loate astea cu
tunelele...
Se opri ca să vadă dacă McKenty înţelesese ideea lui ș politicianul
părea nedumerit.
— Nu ţi se pare că pretenţiile dumitale sînt cam mari ? îl întrebă
MeKenty, vesel. Şi nu-nţeleg ce-si putea face cu tunelurile astea.
Dacă, totuşi crezi că merită, voi avea grijă să ţi le păstrez. — Vite,
să-ţi explic cum stau lucrurile, răspunse Cowperwood, dus pe ginduri.
Dumneata, în toate afacerile mele, vei fi un asociat privilegiat, dacă
bincînţeles vei proceda aşa cum îţi sugerez eu. Tramvaiele, după cum se
prezintă azi, nu mai au viaţă lungă, în cel mult opt sau nouă âhi ajung
la fier vechi, Ai văzut că societatea Soutii:Side a şi început
acţiunea, Celor din West şi Nort Side nu prea le vine la-ndemină.
Aceasta.din urmă nu câstigă deopotrivă cu cea din South Side şi unde
mai pui că mai au şi podurile alea de străbătut — încă o piedică
serioasă la instalarea cablurilor, În pri: mul rind, podurile, ca să
poată rezista la acest surplus de greutate şi de tensiune, vor trebui
să fie
191
reconstruite. Si atunci se puneʼ o întreb plăti? Oraşul?
— Asta depinde de cine o cere, râs amabil.
— Exact, încuviință Cowperxooă. Şi pe de au parte, tramvaiele pu mai
pot circula cum trebuia din cauza aglomerației vapoarelor de pe riu.
Tre. buie să aștepte de fiecare dată cite ʼzece-cincispre. zece minute,
pină trec remoreherele si vapoarele. Chicago a ajuns astăzi un oraş cu
peste cinci sute de mii de locuitori. Mă întreb câţi au să îie in 1890.
San în 1900? Ce o să se intimple cînd Chicago va avea opt sute de mii
sau chiar un milion de Vocuitori ?
— Ai dreptate, recunoscu MeRenty. O să îie greu. Ă
— Da, şi mai rău e că noile linii, cu cabluri, vor trage şi vagoanele
separate şi remorcile de pe Viniile sii secundare. N-au să se oprească
la capătul podurilor et numai vagoane separate — ci adevărate trenuri —
ticsite de lume. Şi ar îi absurd să se Oprească o garnitură întreagă
opt, nouă, chiar şi CiDOISDrezece minute, numai ca să lase loc
vapoarelor. Lumea n-o să mai înghită multă vreme treaba asta. Ce părere
ai
— Nu... în orice caz, va face scandal, răspunse McKenty. .
— Şi atunci, ce crezi că o să se intimple? Crez că circulaţia o să
devin mai uşoară sau că 0 să Sete. riul?
Domnul MeKenty se uită la ci nedumerit, apoi deodată se lumină la faţă
— înţelesese. “m __— Aa, cum văd, te gindești la tunelurile alea Cre E
mai pot sluji la ceva în balul în Care sin
eamenajarea lor ar costa mai puţin dec tuneluri noi.
ămat, Și dacă, mai pot îi tolos
a dumneata nevoie, Politicia
ciorios. sînt propiieti
DApe un milion fie
Are. Cin
A
punse Mceken 1 9
pi pă
PI 2553
fff
i Drrgi tra IFA PIZ
= & Ay
au, zîmbi MeKenty, și să, qi: i de loe de lepădat. Jo pix
că-mi d tale nu-l
Januri 24. : e:
] rînd să se 12 hotărirea ca mu
aicuf e dum id „ce P
cpu mu Citi ; ŢII PR : & 1pall- ÎN E isi cedeze nimănui cele două
tuneluri, A tatea SU 06iV3 pînă ce nu vom ști sigur ce sg Doaț ni Uh €
ic în al doilea rînd, sintem de acord, nu-i asa 4 Păi]
10 acum inainte n-ai să înlesneşti în mod inuţil că o vuţilot din, Nord
şi Vest să capele autorizaţii ia prelungirea Jiniilor au YISUB Alt
avantai. şi eu nevoie de privilegii suplimentare
piile secundare şi periferice.
__ Adu-mi cererile de autorizaţie şi voi face tot; ce spui. AD Mai
lucrat cu dumneata și ştiu că esti de cuvint.
_ Îi mulțumesc, spuse Cowper wood cu căldură. Cunosc valoarea
cuyinţului dat. Între timp roi merge mai departe să văd cum s-ar putea
soluţiona cealaltă problemă. Nu ştiu încă de ciîţi oameni am nevoie. şi
nici sub ce formă va, apărea noua Bocie- tate. Dar, oricum, poţi îi
sigur că interesele dumi- ţale vor fi Bervite şi că nu voi face nimic
fără să te pun l& curent şi să-ţi dai avizul.
— Bine, spuse MeRenty, cu gindul la noul cimp de activitate care se
deschidea în faţa lui. O aiacere ca asta între el şi Cowperwood va îi
sigur rentabilă pentru amândoi — şi era convins, dintr-o experiență
anterioară, că interesele lui personale nu vor avea de suferit.
— Nu crezi c-ar trebui să ne ducem să vedem ce tac doamnele? întrebă
vesel Cowperwood, luin- du-l pe politician de braţ,
— Ba, da, zise MeKenty bucuros. Splendidă casă mâi ai. Jar soţia
dumitale este, dacă-mi permiţi să-ți spun, cea mai frumoasă femeie pe
care am “văzut-o vreodată. j
„ i eu am considerat-o totdeauna destul de re, rosti Cowperwood,
modest.
a Ț = Pi +