24.

Dacă există o aşa de mare diferenţă între nume şi lucruri, cum eşti tu atât de rob literei? Cum îţi însuşeşti tu înţelepciunea iudaică şi urmezi silabelor, părăsind realităţile? Dacă tu zicând de două ori cinci, sau de două ori şapte, eu aş conchide: în primul caz că aceasta e zece, iar în al doilea, patrusprezece, sau dacă vorbind tu de un animal muritor, raţional şi muritor, eu aş conchide că acesta este omul, ai crede că eu aiurez275? Şi cum aş face aceasta: folosindu-mă chiar de premizele tale? Căci cuvintele (sau raţionamentele) nu sunt mai mult ale celui ce le spune, decât ale celui ce e silit să le spună276. Deci precum în aceea nu am privit mai mult la cele spuse de tine, cât la cele gândite din Scripturi, aşa şi aici dacă aflu altceva decât cele spuse sau cugetate clar în Scriptură, voi evita recunoaşterea lor, temându-mă de tine, care te foloseşti în mod mincinos de numirile din ea277. Astfel, ne vom opune celor ale căror idei sunt numai pe jumătate exacte.

Dar nu se pot folosi nici cele spuse de tine279? Căci tu, negând numirile Fiului, care sunt atât de clare şi de frecvente, nu le respecţi nici pe acestea, chiar dacă le-ai cunoscut cu mult mai clare şi mai numeroase. De aceea, deşi vă pretindeţi înţelepţi, vă voi arăta toată pricina obscurităţii, reluând cuvântul la puţin mai mare înălţime.

Share on Twitter Share on Facebook