9.

Astfel Dumnezeu nu este pentru noi un corp. N-a spus aceasta şi n-a acceptat-o careva dintre bărbaţii Inspiraţi, nici cuvântul spus „turmei” noastre (In. 10,16).

Rămâne deci să-L cugetăm ca netrupesc. Dar dacă e netrupesc, aceasta nu ne ajută să-L înţelegem şi să cuprindem fiinţa Lui, precum nici termenii „nenăscut” şi „neschimbat” şi „nestricăcios” şi toate cele ce se mai spun despre Dumnezeu sau fiind în jurul lui Dumnezeu. Căci a fi netrupesc înseamnă pentru existenţa Lui ca fiinţă şi ipostas a nu avea început, a nu se schimba şi a nu fi mărginit? A înţelege în întregime ceea ce este, rămâne a cugeta şi a studia pentru cel ce are „mintea lui Dumnezeu” (I Cor. 2,16), care are cu adevărat o contemplaţie şi e mai desăvârşit în ea. Nu ajunge a spune de o existenţă că e corp, sau că s-a născut pentru a face să se înţeleagă şi să se arate aceea despre care se spun acestea. Ci trebuie să se spună şi suportul acestora, dacă se vrea să se prezinte deplin şi suficient ceea ce se cugetă. Căci e sau om, sau bou, sau cal, ceea ce e în corp şi născut şi coruptibil. La fel nici nu va ajunge să se spună cele ce nu este, când se vrea să se arate firea „Celui ce este” (leş. 3,11), ci trebuie să se spună pe lângă cele ce nu este şi ceea ce este. Aceasta cu atât mai mult cu cât e mai uşor a cuprinde ceva în unitatea sa decât a nega toate pe rând, pentru a face să se înţeleagă ceea ce se cugetă, începând prin negarea celor ce nu e şi aşa să se stabilească ceea ce este.

Cel ce spune cele ce nu sunt, trecând sub tăcere ceea ce este, face ceva asemănător celui care, când e întrebat cum fac doi, cinci, zece, răspunde că nici doi, nici patru, nici cinci, nici douăzeci, nici treizeci, nici – pentru a spune pe scurt – unele dintre numere nu sunt decât inferioare lui zece sau superioare lui. Cum aceasta nu arată pe cele ce fac împreună zece, neoprind mintea celui ce întreabă la ceea ce caută. Căci este cu mult mai uşor şi mai scurt de-a porni prin a spune de ceva cele ce nu este, decât a arăta ceea ce este. Nu este aceasta vădit oricui?

Share on Twitter Share on Facebook