Dumnezeu nu este numai cauza producătoare a existenţei lucrurilor, ci şi a esenţei lor.
DEMONSTRAŢIE: Daca tăgăduieştj, atunci Dumnezeu nu este cauza esenţei lucrurilor; şi astfel (după axioma IV) esenia lucrurilor poate fi concepută fără Dumnezeu: ceea ce (după prop. XV) este absurd. Deci Dumnezeu este cauza şi a esenţei lucrurilor. C.e.d.d.
NOTĂ Această propoziţie rezultă mai limpede din prop. XVI. Căci din aceasta reiese că, dată fiind natura lui Dumnezeu, trebuie cu necesitate să se conchidă atât esenţa, cât şi existente lucrurilor; şi, mai scurt, în înţelesul în care Dumnezeu este numit cauza de sine, trebuie să se spună că el este, de asemenea, cauza tuturor lucrurilor – ceea ce va fi stabilit mai limpede în corolarul următor.
COROLAR Lucrurile particulare nu sunt decât modificări sau moduri ale atributelor lui Dumnezeu prin care atributele lui Dumnezeu sunt exprimate într-un chip anumit şi determinat Aceasta se dovedeşte clar prin prop. XV şi prin def. V.