Usul

În ce priveşte măsura, muzica orientală o depăşeşte :într-adevăr cu mult pe cea apuseană. Căci are 24 de feluri sau genuri de măsuri (numite usul) , cu care se măsoară mersul şi oprirea timpului. De unde se naşte o foarte mare greutate, ca să cînte cineva drept şi perfect [cu vocea] sau cu vreun instrument. Căci fiecare .autor se sileşte să compună, după plac, cîntări în moduri şi cu măsuri cît se poate mai grele, aşa că cel mai neiscusit în acea măsură nu poate nicidecum cînta, chiar dacă ar fi auzit cîntarea aceea de o mie de ori. Iată de ce 'Compozitorii orientali nici n-au note cu care să indice glasurile şi măsurarea timpului (care sînt într-o atît de mare şi lesnicioasă întrebuinţare la europeni), căci daca va cunoaşte cineva perfect usul, poate să cînte un cîntec fără nici o greşeală şi fără ajutorul acelor note, dacă-lva auzi de două sau trei ori de la autorul aceluia sau de la dascălul său.

Pentru a înlătura această greutate, cînd eram la Constantinopol am alcătuit, ducînd-o precum nădăjduiam la bun sfîrşit, o carte (pe care am închinat-o actualului sultan Ahmed, care se desfată foarte mult cu muzica şi e foarte priceput în ea) , scrisă în limba turcă, suplinind în ea indicaţiile teoretice ale întregii muzici la anumite reguli şi la canoane sigure, iar notele le-am redat cu caractere arabe pentru o mai lesnicioasă întrebuinţare şi practică, arătînd (după cum sper) mai clar teoria, aşa că acum înşişi turcii spun că şi muzica practică şi cea teoretică a devenit mult mai uşoară şi mai limpede. Iar la Moscova am inventat şi un instrument matematic, pe care şi prealuminata sa maiestate împărătească a binevoit a-l vedea şi n-a îngăduit să fie hulit (căci el însuşi este foarte sîrguitor şi priceput în muzica bisericească), în care arătam locurile mecanice şi matematice şi intervalele tonurilor naturale, artificiale, simple, compuse, ale semitonurilor şi altele, pînă la punctul numit de obicei indivizibil, cu care instrument pot fi arătate vizibil, fără eroare şi fără nici un ajutor al coardei aplicate, ci numai prin compas locurile de la care trebuie să provină tonurile pline şi semitonurile etc.

Share on Twitter Share on Facebook