Propoziţia IX.

Ideea unui lucru particular care există actual îl are drept cauză pe Dumnezeu, nu întrucât Dumnezeu este infinit, ci intrucât este considerat ca Sind afectat de ideea unui alt lucru particular care există actual, idee a cărei cauză este de asemenea Dumnezeu întrucât este afectat de o a treia şi tot aşa la infinit.

DEMONSTRAŢIE: Ideea unui lucra particular care există actual este un mod particular al cugetării şi deosebit de celelalte (după cor. şi nota prop. VIII de aici) şi de aceea (după prop. VI de aici) îl are drept cauza pe Dumnezeu numai întrucât acesta este lucru cugetător, dar nu întrucât este lucru cugetător în sens absolut (după prop. XXVII, P. I), ci întrucât este considerat ca afectat de un alt mod al cugetării, a cărui cauză este de asemenea Dumnezeu întrucât este afectat de către un alt mod al cugetării şi aşa la infinit. Dar ordinea şi înlănţuirea ideilor (după prop. Vila acestei părţi) sunt aceleaşi cu ordinea şi înlănţuirea cauzelor. Deci ideea unui anumit lucru particular este cauza altei idei, adică Dumnezeu, întrucât este considerat ca fiind afectat de o altă idee2 şi aceasta, de asemenea, întrucât Dumnezeu este afectat de o alta şi aşa la infinit. C.e. dd.

1. Spinoza foloseşte termenul de dreptunghi pentru că puterea unui punct interior unui cerc faţă de acest cerc, exprimată prin produsul segmentelor determinate de punct pe fiecare pereche de coarde care se întretaie în el, reprezintă aria unui dreptunghi. Acest produs fiind constant, avem în cerc o infinitate de dreptunghiuri echivalente (sau, cum spune Spinoza, egale).

2. Adică: de o altă idee a unui lucru particular.

COROLAR Pentru tot ce se întâmplă în obiectul particular al unei idei oarecare există o cunoaştere în Dumnezeu, numai fiindcă el are ideea acestui obiect.

DEMONSTRAŢIE: Pentru orice se întâmplă în obiectul vreunei idei există o idee: în Dumnezeu (după prop. HI de aici), nu întrucât el este infinit, ci întrucât este considerat ca fiind afectat de o altă idee a unui lucra particular (după prop. Prec). Dar (după prop. VII de aici) ordinea şi înlănţuirea ideilor sunt aceleaşi cu ordinea şi înlănţuirea lucrurilor. Deci cunoaşterea a ceea ce se întâmplă într-un obiect particular va fi în Dumnezeu, numai fiindcă el are ideea acestui obiect. C.e.d.d.

Share on Twitter Share on Facebook