Modurile fiecărui atribut au drept cauza pe Dumnezeu, numai întrucât Dumnezeu este considerat sub aspectul atributului ale cărui moduri sunt şi nu intrucât este considerat sub aspectul oricărui alt atribut.
DEMONSTRAŢIE: într-adevăr, fiecare atribut este conceput prin sine şi fără de un altul (după prop. X, P. I). De aceea, modurile fiecărui atribut includ ideea atributului lor, nu însă pe a altuia; şi astfel (după ax. IV, PI) îl au drept cauză pe Dumnezeu întrucât este considerat sub aspectul acelui atribut ale cărui moduri sunt şi nu întrucât este considerat sub aspectul oricărui alt atribut. C.e.d.d.
COROLAR De aici reiese că fiinţa formală a lucrurilor1 care nu sunt moduri ale gândirii nu rezultă din natura divină pentru motivul că ea a cunoscut mai întâi lucrurile. Ci lucrurile despre care Dumnezeu are idee rezultă şi se conchid din atributele lor în acelaşi fel şi cu aceeaşi necesitate cu care am dovedit că ideile rezulta din atributul gândirii.