Propoziţia XI.

Ceea ce constituie, în primul rând, existenţa actuală a sufletului omenesc nu este decât ideea unui lucru particular care există actual.

DEMONSTRAŢIE: Esenţa omului (după cor. prop. Prec.) este constituită de anumite moduri ale atributelor lui Dumnezeu, adică (după ax. II de aici) de moduri ale cugetării, din care (după ax. III de aici) ideea este, prin natura sa, anterioară, şi, fiind dată, celelalte moduri (anume acele faţă de care ideea este anterioară prin natura sa) trebuie să existe în acel individ (după aceeaşi ax.). Astfel, ideea este aceea care constituie în primul rând existenţa sufletului omenesc. Dar nu ideea unui lucru neexistent. Căci atunci ideea însăşi (după cor. prop. VIII de aici) nu se poate spune că exista. Prin urmare, ea va fi ideea unui lucru care există actual, şi nu a unui lucru infinit – ceea

1. Enunţul acesta, foarte important pentru filosofia deductiv matematică a lui Spi-noza, pare a fi contrazis de ceea ce el însuşi spune, în demonstraţia prop. XLVII, P. II, unde afirmă că cele ce preced sunt cunoştinţele particularului.

Ce este absurd (după ax. I de aici), căci lucrurile infinite (după prop. XXI şi XXII, P. I) trebuie să existe cu necesitate totdeauna. Deci, ceea ce constituie mai întâi fiinţa actuală a sufletului omenesc este ideea unui lucru particular care există actual. C.e.d.d.

COROLAR: De aici rezultă că sufletul omenesc este o parte din intelectul divin şi, deci, când spunem că sufletul omenesc: percepe una sau alta, nu spunem decât că Dumnezeu, nu întrucât este infinit, ci întrucât se manifestă prin natura sufletului omenesc, sau întrucât constituie esenţa sufletului omenesc, are cutare sau cutare idee. Iar când spunem că Dumnezeu are cutare sau cutare idee, nu numai întrucât el constituie natura sufletului omenesc, ci întrucât, dimipreună cu sufletul omenesc, are şi ideea altui lucru, atunci spunem că sufletul omenesc percepe un lucru parţial sau inadecvat.

NOTĂ: Desigur că cititorii se vor opri aici şi îşi vor reaminti multe care îi vor face să şovăie. De aceea îi rog să înainteze împreună cu mine cu pas domol şi să nu decidă asupra acestora până nu vor fi citit totul.

Share on Twitter Share on Facebook