Duns Scotus şi tratatul Despre primul principiu

Un tratat original în filosofia medievală.

La începutul secolului al XlV-lea, când se presupune că a fost conceput tratatul Despre primul principiu1, subiectul care incitase redactarea acestuia constituia o problemă legitimă 1. Una dintre dificultăţile majore ale studiului operei lui loannes Duns Scotus este imposibilitatea – până la ora actuală – de a se stabili o cronologie riguroasă a scrierilor sale. Potrivit părerii lui S. Day (Intuitive Cognition. A Key to the Significance oftheLaterscholastics, The Franciscan Institute St. Bonaventure, New York, 1947, p. 45), „If the chronological sequence of an author's writings is known, the task of the historian is com-paratively simple. If it is not, his task is well-nigh impossible, especially if there are contradictions (apparent or real) în the writings of the author to be studied. Scotus falls under this second head. Very little is known with certitude about the order în which his works were written. Most of them were left în an unfinished condition, because his sudden death prevented him from reducing to a definite order the numerous additions, corrections and cancellations that he was constantly making.". A se vedea, de asemenea, studiul lui C. Balic, „De critica textuali Scholasticorum scriptis accomodata", în

(din punct de vedere spiritual, cel puţin) pentru lumea creştină. Este vorba, aşa cum sugerează şi titlul, despre o nouă încercare de a demonstra existenţa lui Dumnezeu, înţeles drept principiu explicativ ultim al lumii1. Ceea ce înseamnă că nu alegerea subiectului singularizează acest tratat în opera lui Duns Scotus şi în literatura de specialitate a timpului său; originalitatea sa se prezintă sub alte două aspecte, unul legat de formă, iar celălalt legat de conţinut.

Pe de o parte, acest tratat – de întindere redusă – este singura lucrare sintetică autonomă în economia întregii opere a lui Duns Scotus. Acest autor urmează (în general) în redactare regulile metodologice specifice epocii sale: cele trei variante ale tradiţionalului comentariu al Sentinţelor lui Petrus Lombardus (lectura, text scurt destinat predării, reportatio, un ansamblu de note redactat de auditoriu şi ordinaţio, care reprezintă versiunea definitivă destinată publicării) sunt completate de comentariile filosofice; urmează apoi aşa-numitele collationes, conferinţe care intrau în atribuţiile oricărui maestru regent, la fel ca şi disputele quodlibetales; la aceste scrieri se adaugă Antonianum, nr. 22, 1945, pp. 267-308. În ceea ce priveşte tratatul Despre primul principiu, există argumente pentru ipoteza că este o scriere tardivă, care dă seama de o gândire matură, deja formată în nişte cadre doctrinare bine stabilite. Duns Scotus a murit în anul 1308 la Koln; se poate considera deci că tratatul a fost redactat în primii ani ai secolului al XlV-lea. 1. I. Duns Scotus, Despre primul principiu, cap. 1, ş 1: „Fie ca primul principiu al lucrurilor să îmi îngăduie să cred, să ştiu şi să dezvălui cele plăcute măreţiei sale şi care ne ridică la contemplarea lui". Această primă frază a tratatului stabileşte că primul principiu este o persoană şi nu un principiu prim (doar) eficient din punct de vedere fizic, aşa cum este, spre exemplu, Primul Motor Imobil teoretizat de Aristotel.

DUNS SCOTUS ŞI TRATATUL 237

Theoremata1, lucrare ce enunţă principiile indispensabile dobândirii adevărului speculativ, dar care nu este caracterizată de suficienţa de sine a unui tratat unitar. În acest context, tratatul Despre primul principiu se individualizează prin faptul că Duns Scotus reia problemele legate de cunoaşterea existenţei lui Dumnezeu, deja tratate în opera sa teologică2, 1. Deşi autenticitatea acestei opere a fost pusă sub semnul întrebării, s-a considerat în cele din urmă că lucrarea prezintă în mod autentic gândirea maestrului, chiar dacă este posibil să nu fi fost redactată de către Scotus însuşi. Cf. F.-X. Putallaz, Introduction au Duns Scot: Trăite du premier principe, Vrin, Paris, 2001, pp. 9-70.

2. I. Duns Scotus a preluat cea mai mare parte a materialului care constituie tratatul Despre primul principiu din Ordinaţio, principiala sa lucrare teologică. Acest material a fost prelucrat, suferind modificări pe multiple planuri. A se vedea, în acest sens, R. Prentice, The Basic QuidditativeMetaphysics of Duns Scotus as seen în bis De primo principio, Antonianum, Roma, 1970, pp. 13-l5, unde sunt enumerate trei tipuri de modificări operate de Duns Scotus asupra acestui material: 1. Există elemente noi în tratatul Despre primul principiu (materialul din Ordinaţio este organizat sub formă de quaestio: Ord. I, d. 2, p. 1, q. 1; ibid., q. 3 şi ibid., d. 8, p. 1, q. 1; materialul tratatului Despre primul principiu este organizat în capitole), iar capitolele al treilea şi al patrulea al tratatului omit anumite pasaje cu caracter ontologic prezente în Ordinaţio; 2. Tratatul Despre primul principiu reprezintă o dezvoltare superioară din punct de vedere doctrinar a materialului din Ordinaţio (mai ales prin faptul că instrumentul de analiză privilegiat în tratat este ordinea esenţială, proprietate disjunctivă a fiinţei univoce); 3. Tratatul Despre primul principiu se vrea a fi un nou Proslogion, ceea ce conferă operei caracterul de autosuficienţă în raport cu celelalte scrieri; tratatul reprezintă, în viziunea lui R. Prentice. A new.

Pentru a încerca sistematizarea întregului material într-un tratat structurat – atipic pentru practica universitară – pe capitole. Structura rezultată din această nouă abordare (la nivelul formei) este riguroasă şi dă seama de intenţia autorului de a concentra într-o lucrare de dimensiuni reduse concluziile sale privitoare la subiectul adus în discuţie.

Pe de altă parte, în ceea ce priveşte conţinutul acestui tratat, trebuie făcute mai multe precizări. Mai întâi este important de reţinut că tratatul Despre primul principiu este o lucrare filosofică, ce are un fundament solid în metafizica scotistă. Este adevărat – aşa cum am menţionat deja – că tema acestei lucrări este existenţa lui Dumnezeu sau, mai precis, demonstrarea raţională a existenţei lui Dumnezeu. Şi tocmai pentru că este vorba despre o demonstraţie raţională, ar fi o eroare din partea cititorului modern să îşi închipuie că se află în faţa unei opere de teologie. Desigur, există – în viziunea lui Duns Scotus – o legătură foarte puternică între această abordare filosofică a unei probleme teologice şi teologie; vom reveni asupra acestui aspect în rândurile de mai jos. Pentru moment, să nu pierdem din vedere specificul acestui tratat, care are o orientare incontestabil metafizică. Iar ceea ce se dovedeşte a fi original în acest sens este faptul că Scotus îşi întemeiază întreaga demonstraţie pe analiza conceptului quidditativ de fiinţă (concept original care marchează o adevărată ruptură în filosofia medievală) şi că deduce existenţa unei fiinţe prime (în eficienţă, finalitate şi eminenţă), infinite şi unice, folosind drept instrument al analizei una dintre proprietăţile disjunctive ale fiinţei univoce şi anume ordinea esenţială.

Sort of Proslogion, adapted to the new Aristotelian revolution that was în full possession of the occidental academic world of the begining of the XlVth century".

DUNS SCOTUS ŞI TRATATUL 239

Miza tratatului Despre primul principiu şi comprehensiunea sa astăzi

Tratatul Despre primul principiu caută să arate ce se poate cunoaşte prin raţiune despre natura divină1 revelată deja de către Dumnezeu: „Eu sunt cel ce sunt" (Exodul 3,14)2. În această formulare se găseşte cheia interpretativă a tratatului: interpretarea curentă a acestui pasaj în Evul Mediu punea accentul pe ideea că Dumnezeu s-a revelat pe sine ca fiinţă. Drept urmare, este legitim şi cât se poate de adecvat ca 1. I. Duns Scotus, Despre primul principiu, cap. 1, ş 1: „Ajută-mă Doamne, pe mine care caut, <să aflu> cât poate ajunge raţiunea noastră naturală să cunoască din fiinţa adevărată care eşti tu, începând de la fiinţa pe care ai predicat-o despre tine" (sublinierea noastră).

2. Acest pasaj justifică o anumită orientare a discursului despre divin, care a fost numită „metafizica Exodului" şi care ia drept punct de plecare a analizei raţionale conceptul de fiinţă pentru că astfel s-a revelat Dumnezeu oamenilor. Cf. P. Vignaux – „Metaphysique de l'Exode, philosophie de la religion (â partir du De primo principio selon Duns Scot) ", în Rivista di filosofia neo-scolastica, nr. 70 (1978), pp. 135-l47. A se vedea, de asemenea, E. Gilson – L'esprit de la philosophie medievale, Vrin, Paris, 1944, p. 50. Această orientare este evidentă în tratatul Despre primul principiu, în chiar primul paragraf: „Doamne Dumnezeul nostru, <tu> i-ai răspuns lui Moise, servitorul tău ce căuta să-ţi afle numele de la tine, cel mai drept învăţător, spre a-l face cunoscut fiilor lui Israel, <tu>, care ştii cât poate concepe despre tine intelectul muritorilor, dezvăluind binecuvântatul tău nume: «Eu sunt cel ce sunt» ".

Cercetarea raţională care îl are ca obiect pe Dumnezeu să îşi aibă punctul de plecare în analiza conceptului de fiinţă.

În cazul lui Duns Scotus, faptul că el îşi începe analiza pornind de la conceptul de fiinţă echivalează cu asumarea unei poziţii metafizice ferme. Schematic, structura argumen-tativă a tratatului s-ar putea reprezenta astfel: se enunţă definiţia prin care Dumnezeu s-a făcut cunoscut prin revelaţie, se propune cercetarea acestei definiţii în scopul de a descoperi ce poate cunoaşte intelectul uman despre natura divină printr-o analiză raţională ce are ca punct de plecare conceptul de fiinţă, iar acest concept este apoi investigat prin prisma uneia dintre proprietăţile sale şi anume cea mai potrivită pentru acest gen de demers: ordinea esenţială.

Căutarea pur raţională care se întreprinde exclude de la început orice influenţă a iluminării divine şi îşi propune să nu folosească drept premise niciuna dintre cunoştinţele obţinute de către om altfel decât prin exerciţiul exclusiv al raţiunii. Dar raţiunea nu poate fi izolată, decupată în domeniul mai vast al spiritului uman; raţiunea – în condiţiile în care a luat naştere interogaţia despre natura divină – nu poate „uita" ceea ce creştinul resimte ca un adevăr incontestabil: certitudinea existenţei revelate a lui Dumnezeu1.

Trebuie doar să se ştie că metodele şi instrumentele cercetării divinităţii diferă în funcţie de tipul de abordare -raţional sau religios – a problemei: fiecare abordare trebuie să se limiteze la acea metodă care-i conferă legitimitate şi care este justificată de competenţele sale, stabilite anterior.

1. I. Duns Scotus, Despre primul principiu, cap. 1, ş 1: „Tu eşti fiinţa adevărată, tu eşti întreaga fiinţă. Eu cred aceasta, iar dacă îmi este îngăduit, aş vrea să cunosc aceasta" (sublinierea noastră).

DUNS SCOTUS ŞI TRATATUL 241

De altfel, raţiunea şi credinţa nu sunt puse în conflict în abordarea scotistă, al cărei demers este unul de investigare a inteligibilităţii credinţei. De aceea, Duns Scotus îşi începe tratatul cu o rugăciune, iar de-a lungul lucrării rugăciunea irupe, nu o dată, pentru a ritma interogaţia raţională. Nu este vorba despre o confuzie între raţiune şi credinţă. Duns Scotus este unul dintre cei mai tehnici şi mai riguroşi gânditori ai Evului Mediu: o asemenea eroare ar fi inexplicabilă în scrierile lui. Rugăciunea nu intervine pentru a tulbura demersul raţional, ci este manifestarea spiritului franciscan sub înrâurirea căruia Duns Scotus scrie acest tratat, spirit de devoţiune care trebuie să însoţească orice întreprindere umană. În jurul anului 1307, când se presupune că a fost scris tratatul Despre primul principiu, exista în sânul ordinului Sfântului Francisc o dispută referitoare la compatibilitatea – sau mai degrabă lipsa de compatibilitate -dintre studiu şi devoţiune. Este foarte posibil ca tratatul să fie o încercare de sinteză a acestor aspecte aparent opuse ale vieţii în cadrul ordinului franciscan, o încercare de a arăta că efortul pentru cunoaştere şi spiritul religios se pot îmbina armonios, în aşa fel încât studiul să fie susţinut de rugăciune fără ca vreunul dintre aceste două aspecte să aibă de suferit1.

Raţiunii îi este desemnată o sarcină lipsită de orice echivoc: ea trebuie să cerceteze ce poate cunoaşte omul despre Dumnezeu într-o abordare care nu împrumută nici un instrument de cercetare de la credinţă sau iluminare, de la religie în general. Adevărul revelaţiei nu este pus la îndoială. Credinciosului i s-a arătat ce trebuie să ştie despre Creatorul său. Rămâne numai să se răspundă la o altă întrebare, de alt 1. Cf. R. Prentice, op. Cât., p. 197: „The little tract is thereupon composed and it is so lanched with prayers and devoţional attitudes that it becomes an example of how to combine scholarship and prayer to their mutual advantage".

Ordin: cât din conţinutul acestei revelaţii poate fi cunoscut de către raţiune?

Duns Scotus este animat de un optimism generos în ceea ce priveşte natura umană: el încearcă să demonstreze că se poate ajunge, doar prin uzul raţiunii, la conceptul de fiinţă infinită prin intermediul căruia poate fi cunoscut Dumnezeu şi apoi că este legitim să se facă trecerea de la posibilitatea conceptului1 acestei fiinţe la afirmarea existenţei sale actuale.

Poate că în acest punct rezidă dificultatea unei comprehensiuni adecvate a acestui tratat de către cititorul modern. Ce fel de interes mai poate suscita această demonstraţie, străină spiritului modern?

În ceea ce ne priveşte, vom încerca să facilităm cititorului accesul la această scriere a lui Duns Scotus, al cărui stil se caracterizează printr-o tehnicitate de cele mai multe ori rigidă, atât la nivelul limbajului, cât şi la nivel ideatic. Vom încerca, în cele ce urmează, să surprindem principalele articulaţii care structurează tratatul Despre primul principiu. Rămâne ca cititorul, animat de curiozitate intelectuală şi înarmat cu multă răbdare, să decidă, după parcurgerea acestui volum, dacă se află în faţa unei piese de muzeu sau a unui text viu, care ne vorbeşte încă, după aproape şapte secole de la redactarea lui.

1. Demonstraţia pe care o oferă Duns Scotus în paginile tratatului Despre primul principiu nu este o versiune a argumentului ontologic care constă în deducerea existenţei actuale a lui Dumnezeu din simpla analiză a conceptului de Dumnezeu. Scotus însuşi era conştient de lipsa de validitate a acestui demers, motiv pentru care consideră că argumentul existenţei lui Dumnezeu oferit de Sf. Anselm în al său Proslogion trebuie să sufere câteva modificări – numite de către autor cele două „coloratio Anselmi" – pentru a putea fi folosit. O parte semnificativă a tratatului este dedicată acestei probleme.

Share on Twitter Share on Facebook